قاب های خمشی مرکب RCS نوع جدیدی از قاب های خمشی هستند که در آنها از ترکیب ستون های بتنی و تیرهای فولادی استفاده می شود
در
واقع در این سیستم سازه ای مزیت های قاب های خالص بتنی و فولادی با هم ترکیب می
شوند به گونه ای که مزایای مصالح استفاده شده با توجه به خصوصیات بتن و فولاد به
فرم کاملا موثری در سیستم های سازه ای دخالت میکنند. به عبارت دیگر از مقاومت
فشاری بتن در ستون ها و از مقاومت کششی فولاد در تیرها به نحوی استفاده شده است که
این استفاده مناسب باعث کاهش سطح مقطع اعضای سازه می گردد. استفاده بهینه از مصالح
باعث کاهش وزن ساختمان و نیز کاهش هزینه های ساخت می گردد. در نتیجه با کاهش وزن
سازه، نیروی وارد بر پی نیزکاسته شده و در نتیجه سطح مقطع و ضخامت کمتری برای
فونداسیون حاصل می گردد که از این جهت نیز باعث کاهش هزینه ساخت کل سازه می گردد.
با توجه به مقاومت فشاری بالای بتن نسبت به مقاومت کششی آن، استفاده از بتن در
ستون بهترین رفتار بتن را نتیجه می دهد. همچنین با توجه به مقاومت کششی بالای
فولاد، استفاده از فولاد به عنوان عضو خمشی مناسب ترین رفتار فولاد را نتیجه می
دهد.
قاب
های خمشی مرکب اولین بار در آمریکا، طی اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰، برای ساختمان
های با ارتفاع متوسط تا بلند معرفی گردید. در واقع با توجه به مجموعه مشکلاتی از
قبیل صرف وقت و هزینه زیاد برای آرماتوربندی و قالب بندی تیرها برای ساختمانهای
بتنی و کمانش و لاغری حاکم بر طرح ستون و صعوبت کار در ارتفاع و لزوم دقت زیاد در
ساخت و ساز و نصب اسکلتهای فلزی در ساختمان های فولادی، در دهه ی 80 میلادی ایده سازه های ترکیبی همچون CFT
و RCS شکل گرفت. قاب های خمشی مرکب، نوعا مشابه
قاب های خمشی فولادی سنتی بوده به جز این که در این نوع قاب ها از بتن مسلح با
مقاومت بالا به جای ستون فولادی معمولی استفاده می گردد. انگیزه اولیه برای
استفاده از چنین سیستمی، وجود کاهش ۱۰ درصدی هزینه ها در استفاده از مقاومت فشاری
بتن در ستون های ساختمان فولادی بوده است. از دیگر دلایل استفاده از قاب های RCS،
رفتار غیر خطی مصالح و پدیده ایجاد مفصل پلاستیک در این قاب ها می باشد. به دلیل
اهمیت کمتر تیرها نسبت به ستون ها در یک سازه، ترجیح داده می شود که مفصل پلاستیک،
اول درون تیر تشکیل شود تا تغییر شکل های بزرگ به جای ستون ها در سیستم سقف به
وجود آید که در این صورت احتمال کمتری برای کاهش پایداری کل سازه وجود دارد.
اتصالات قاب های RCS به دو دسته کلی اتصال با تیر عبوری و اتصال با ستون عبوری از ناحیه اتصال تقسیم بندی میشوند. تمرکز اصلی در طراحی قاب های RCS روی اتصال بین تیر فولادی و ستون بتنی اتصال RCS می باشد که تحقیقات انجام یافته در مورد این سازه ها بیشتر بر روی اتصالات مرکب آن ها بوده و منجر به تدوین آیین نامه هایی برای طراحی این اتصالات شده است. اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻓﺸﺎری ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺘﻦ و ﻣﻘﺎوﻣﺖ خمشی ﺗﻴﺮ ﻓﻮﻻدی ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه ﺗﺎ اﻳﻦ ﺳﺎزهﻫﺎ وزن ﻛﻤﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎزهﻫﺎی بتنی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و دﺳﺘﻴﺎبی ﺑﻪ ﻣﻌﻴﺎر ﺳﺘﻮن ﻗﻮی- ﺗﻴﺮ ﺿﻌﻴﻒ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص در دﻫﺎﻧﻪﻫﺎی ﻃﻮﻳﻞ در آنﻫﺎ راﺣﺖﺗﺮ اﻧﺠﺎم میشود.
همچنین در اتصالات قاب های خمشی مرکب، به علت ممتد بودن تیرهای فلزی، جوشکاری تیر به ستون به حداقل رسیده و به این وسیله از ایجاد نقطه ضعف در سازه جلوگیری می شود. علاوه بر این در طبقات با ارتفاع کم مثل پارکینگ ها و یا وجود فاصله زیاد بین ستون ها، در صورت استفاده از تیر بتنی، عمق زیادی برای این تیر لازم خواهد بود که این امر برای ایجاد فضای معماری مناسب و انجام فعالیت های دیگر ایجاد مشکل خواهد کرد و بنابراین با استفاده از تیر فولادی که دارای رفتار مناسب تری در خمش بوده و ارتفاع کمتری دارد، نتیجه مطلوب حاصل می گردد.
در این قاب ها
به دلیل استفاده از ستون بتنی و وجود تکیه گاه گیردار در پای ستون و دارا بودن
رفتار صلب تر نسبت به ستون فولادی، جابجایی سازه در محدوده مناسب قرار می گیرد.
همچنین در این قبیل قاب ها به دلیل وجود سقف مختلط به جای سقف معمول و تیر بتنی،
به مقدار قابل توجهی از وزن سازه کاسته می شود. از مزیت های دیگر این قاب ها،
توانایی تطبیق یافتن با روش های نوین ساخت است که هزینه و زمان ساخت را کاهش می
دهند.
مشکل اصلی در طراحی اعضای قاب های خمشی مرکب مشکل
اتصال واحد بین تیر فولادی و ستون بتنی می باشد که تمرکز اصلی تحقیقات گذشته روی این
اتصالات بوده است که منجر به تدوین آیین نامه ASCE در سال ۱۹۹۴
برای طراحی اتصال بین تیر فولادی و ستون بتنی برای نواحی با لرزه خیزی کم و متوسط
شده است. نتایج این تحقیقات نشان می دهد که اتصالات RCS مقاومت و
سختی بسیار مناسبی از خود نشان می دهند.
به طور کلی اتصالات قابهای RCS دو مود شکست دارند. در مود اول، با چرخش تیر فولادی در اتصال، به دلیل خرد شدگی بتن بالاو پایین اتصال، شکست رخ می دهد. در این حالت، خرد شدگی موضعی بتن، باعث ایجاد شکاف بین تیر فولادی و ستون بتنی می شود. در مود دوم، شکست، ناشی از شکست برشی است که شبیه رفتار اتصالات سازه های بتنی و فولادی است، با این تفاوت که تسلیم جان فولاد در درون اتصال همراه با تشکیل ستونک های بتنی در ناحیه اتصال می باشد.
در زمینه مطالعه اتصالات RCS تحقیقات
زیادی در سالهای گذشته صورت گرفته است. در این مسیر کشورهای ژاپن و آمریکا با
بررسی های آزمایشگاهی فراوان پیرامون اتصالات RCS پیشرو بوده
اند، به طوری که تاکنون بیش از 400 اتصال در ژاپن و بیش از 50 اتصال در آمریکا با
هدف تعیین مکانیزم انتقال نیروی داخلی در اتصال، مورد بررسی های آزمایشگاهی قرار
گرفته اند. نتایج این آزمایشات نشان می دهند که انتقال نیرو بین تیر و ستون مناسب
بوده و اتصال دارای شکل پذیری کافی برای طراحی لرزه ای می باشند.مطابق شکل جزئیات اتصال استاندارد در قاب RCS شامل صفحات تکیه گاهی سطحی FBP [1]برای محبوس کردن بتن بین دو بال تیر فولادی و صفحات نوار فولادی SBP [2]در دور ستون، در بالا و پایین تیر فولادی برای محبوس کردن بتن کل اتصال می باشد.
جایگزین کردن تیرهای فولادی با تیرهای بتن مسلح و بهره گیری از اتصال مرکب RCS ظرفیت جانبی قاب خمشی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. به عبارت دیگر تغییر سیستم سازه از سیستم قاب خمشی بتنی به سیستم قاب RCS و ترکیب تیر فولادی با ستون بتنی منجر به بهبود رفتار لرزه ای می گردد.
معرفی فناوری و اجزای تشکیل دهنده
این سیستم
به وسیله اتصالات ممانگیر آن در مقابل بارهای جانبی مقاومت میکند. در سیستم قاب
خمشی RCS با تیر پیوسته که به عنوان جایگزینی برای قاب
خمشی فولادی ویژه میباشد، جهت کم کردن هزینهها، ستون بتنی با مقاومت بالا جایگزین
ستون فولادی میگردد. بر اساس ارزیابیهای به عمل آمده در مرکز تحقیقات راه مسکن و
شهرسازی استفاده از این سیستم مشروط بر رعایت الزامات آن حداکثر ۵۰ متر از تراز پایه
در کلیه پهنههای لرزه خیزی کشور مجاز میباشد و از لحاظ ردهبندی قاب خمشی فولادی
ویژه ردهبندی میگردد.
مبانی طراحی و اجرا
· مشخصات کلیه مصالح مورد استفاده در سازه اعم از فولاد، بتن و فلز جوش باید مطابق استانداردهای ملی یا بین المللی رعایت شود.
· حداقل مقاومت فشاری ۲۸ روزه نمونه استوانهای استاندارد بتن سازه برابر ۲۵ مگاپاسکال باشد.
· بارگذاری ثقلی این سیستم باید بر اساس آخرین ویرایش مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و بارگذاری لرزهای آن با در نظر گرفتن ضریب رفتار R=7 بر اساس استاندارد ۲۸۰۰ انجام شود.
· طراحی کلیه اجزا و اتصالات آن باید بر اساس ضوابط قابهای خمشی ویژه مختلط C-SMF مطابق با آیین نامه AISC 341 راهنمای طراحی اتصالات تیر فولادی به ستون بتنی ASCE1994 و گزارش شماره ۱۵۵ دانشگاه استنفورد صورت گیرد.
· اجرای تسمههای فولادی دور ستون در بالا و پایین تیر طبق ضوابط ASCE1994 الزامی است
· اجرای ورقهای اتکایی جانبی در جان تیر در محل اتصال طبق ضوابط ASCE1994 الزامی است
· ستونهای بتنی در محل اتصال با تیر فولادی باید دارای خاموت گذاری طبق ضوابط ASCE1994 و یا ورق پوششی باشد
· حداکثر جابجایی جانبی نسبی مجاز در این سیستم ۵۰ درصد مقادیر مجاز در استان ۱۸۰۰ برای قاب خمشی فولادی ویژه میباشد
· جوش های اتصال تیر باید برای تمام ظرفیت مقاطع طراحی شوند
· در صورت استفاده از کوپلر در ناحیه اتصال باید از کفایت جزئیات اتصال آن به نحو مناسبی اطمینان حاصل شود
· میلگردهای اتصال تراز بام باید به منظور جلوگیری از لغزش آرماتورها و شکست اتکایی، به نحو مناسبی در سقف مهار شوند
· رعایت کلیه ضوابط آیین نامه ACI 318-05به خصوص روابط ویژه لرزهای (شکل پذیری ویژه) فصل ۲۱ این آیین نامه برای طراحی مقاطع بتن مسلح الزامی است.
· ضوابط مربوط به طراحی و جوشکاری تمام اتصالات به ویژه چشمه اتصال پیش ساخته شامل اتصال تیر فولادی به حلقه نواری بالا و پایین تیر در چشمه اتصال، اتصال ورقهای سخت کننده داخل چشمه اتصال به بال تیر در حلقه نواری بالا و پایین و همچنین اتصال سخت کنندههای جان تیر در وجه ستون باید بر اساس آیین نامههای AWS و AISC رعایت شود
· قالببندی و بتنریزی ستون هر طبقه با توجه به محدودیت ایجاد شده توسط چشمه اتصال باید در دو تراز میانه ارتفاع طبقه و تراز طبقه نسبت به طبقه زیرین صورت گیرد استفاده از مواد فوق روان کننده مناسب برای تامین کارایی بتن سازه بدون افت مقاومت آن و تامین ضوابط مربوط به صلبیت دیافراگم سقف های سازه الزامی است.
· به طور کلی در خصوص این سیستم سازهای ضروریست اقدامات و تمهیدات لازم برای تامین و رعایت ضوابط مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان "حفاظت ساختمانها در مقابل حریق"، مربوط به مقاومت اجزای ساختمان در مقابل حریق با در نظر گرفتن نوع کاربری و تصرف ساختمان، ابعاد ساختمان، تعداد طبقات ساختمان، مساحت ساختمان و وظیفه عملکردی اجزای ساختمان در نظر گرفته شود. الزامات مقاومت در برابر آتش برای اجزای غیر سازهای در فصول ویرایش سوم مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ارائه شده است. رعایت تمهیدات لازم متناسب با شرایط مختلف اقلیمی و محیط های خورنده ایران الزامی است.
· ضروریست تمهیدات لازم برای عدم مشارکت پانلهای غیرسازهای و جدا کنندهها در سختی جانبی سازه مطابق پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰ به عمل آید
ویژگی های سیستم RCS
قاب RCS از جمله سیستم های سازه ای می باشند که برای قاب های با دهانه های بزرگ و با ارتفاع های متعارف به کار میرود. مطابق تحقیقات انجام شده در قاب های بتن آرمه با دهانه بزرگ، تیر دارای عمق زیادی می باشد که ارتفاع چنین تیری فضای زیادی از معماری ساختمان را اشغال میکند، ولی در سیستم RCS با جایگزین شدن تیر فولادی به جای تیر بتنی این مشکل برطرف می شود. همچنین در قاب های فولادی با دهانه بزرگ در بسیاری از موارد سطح مقطع تیر بیشتر از ستون بوده که این امر می تواند سبب بروز رفتار غیر خطی نامناسب سازه تحت بارهای زلزله شود. یکی از بهترین روش ها برای اجرا و محصور کردن بتن، استفاده از نوارهای فولادی پیچیده شده دور ستون در بالا و پایین محل اتصال تیر به ستون است، که باعث افزایش 50 درصدی مقاومت اتصال و نیز افزایش چشمگیر اتلاف انرژی می گردد، در حالی که استفاده از کمربند سرتاسری در ارتفاع اتصال، تا این اندازه مقرون به صرفه نیست.
ویژگی های
منفی سیستم:
·
عدم شناخت
کافی از مکانیزم های انتقال نیروی داخلی در اتصال
·
کاهش قابلیت
اعتماد سازه با افزایش درجه نامعینی برخلاف قاب های معمولی
·
وجود
استاندارد و آئین نامه های محدود در خصوص طرح و ساخت قاب های مرکب
·
اختلاط جبهه
های کاری مختلف و اکیپ های متفاوت در سایت و مراحل اجرا
ویژگی های مثبت سیستم:
·
وزن کمتر سازه
در حدود 12-16 درصد به دلیل جایگزینی تیر های بتنی با تیر های فولادی
·
کاهش برش پایه
و دریفت قاب RCS به دلیل وزن کمتر و سختی بیشتر ستون ها
·
استهلاک انرژی
و Damping بیشتر نیروی زلزله
·
افزایش سرعت
ساخت به دلیل عدم نیاز به اجرای قالب بندی و آرماتوربندی برای تیرها
·
امکان ایجاد
دهانه های بزرگ بدون تداخل و کاهش مانور معماری طرح
·
افزایش احتمال تشکیل مفصل پلاستیک در تیرها
·
تقویت ضابطه
ستون قوی-تیر ضعیف به خصوص در دهانه های طویل
·
اتصال کاملا
گیردار ستون به زمین و رفتار صلب تر نسبت به فولاد
·
امکان اجرای
سقف های مختلط و تطبیق بهتر با روش های نوین ساخت