راهکارهای صنعتی سازی ساختمان در کشور

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور اقدامات این مرکز در راستای صنعتی سازی ساختمانها در کشور را تشریح کرد و گفت: لازمه صنعتی سازی ساختمان تولید مصالح استاندارد، مقاوم و باکیفیت است.

محمود فاطمی عقدا در گفتگو با مهر درتشریح راهکارهای ورود به صنعتی سازی ساختمان در کشورگفت: صنعتی سازی ساختمان بستری خاص را می طلبد، زیرا صنعتی سازی به این معنا است که ساخت و سازها از نظرکیفیت قابل کنترل، دارای طول عمر بالاترنسبت به ساختنمانهای موجود و مقاوم در برابر حوادث باشند، ضمن اینکه باید تمام مقررات ملی ساختمان رعایت شده باشد؛ لذا صرف وجود بسترسازه ای این امرمحقق نمی شود.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور لازمه صنعتی سازی ساختمان را تولید مصالح استاندارد، مقاوم و باکیفیت عنوان کرد و افزود: برای این منظور باید واحدهای تولید قطعات ومصالح ساختمانی ایجاد شود، ضمن اینکه آموزش نیروهای انسانی برای به کارگیری فناوریها دربعد مصالح و سازه از الزامات این امراست.

وی با بیان اینکه باید صنعتی سازی ساختمانها متناسب با فرهنگ کشورصورت گیرد، افزود: این مرکز در راستای صنعتی سازی ساختمانها در گام نخست طرح مدولارسازی ساختمان (سری سازی) را مورد مطالعه قرار داد و هم اکنون این طرح براساس ویژگیهای انسانی و ایرانی نهایی و منتشر شده است.

فاطمی عقدا اظهارداشت: انتشارنتایج مدولارسازی یا همان سری سازی ساختمان منجربه ایجاد بسترسازی فنی لازم میان مهندسان ومدیران بخش مسکن شده است، ضمن اینکه تاکنون الگوی ساخت در کشور برگرفته از الگوهای خارجی بوده؛ لذا برای دستیابی به الگوهای ایرانی برای اولین بار طرح مذکورانتشار یافته است.

وی با بیان اینکه نمونه آزمایشی واحد مسکونی دایمی درمرکز جهت صنعتی سازی ساختمان در حال انجام است افزود: در صنعتی سازی ساختمانها باید سرعت، کیفیت وهزینه ها متناسب باشد، به همین منظور برای ساخت درون و بیرون ساختمانها باید ملات و بتن مناسب تولید شود، به نحویکه قابل استفاده در ساختمانهای یک تا 20 طبقه باشد که البته این امرهمزمان با بحث ملاتهای خشک و آماده و نیز تولید سیمانهای بنایی به سمت تولید دانش فنی پیش رفته است و به زودی شاهد اعلام نتایج دقیق آنها خواهیم بود.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشوراعلام کرد: در حال حاضراصلاح شیوه های موجود ومعمول ساخت و ساز به منظور دستیابی به صنعتی سازی در دستورکارقرار دارد، این در حالی است که اقدامات مذکور به طراحی نیمه صنعتی منجر شده است.

وی با اشاره به تولید بتن توانمند در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور تصریح کرد: این اقدام برای محیط های بازهمانند سواحل خلیج فارس و شمال کشور که این مناطق دارای پتانسیل خورندگی بالا هستند صورت گرفته و به کارگیری این بتن در این مناطق با طول عمر 150 تا 200 سال همراه است، ضمن اینکه کاهش مصرف سیمان در تولید این بتن ها تا 40 درصد خواهد بود.

۲۸ فروردین ۱۳۸۹ ۱۰:۱۱
خبرگزاری مهر |
اشتراک در