ساخت و ساز صنعتی در کشور به معنای واقعی شکل نگرفته است

  تهران - معاون وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد: ساخت 200 تا 300 دستگاه واحد مسکونی به روش صنعتی نمی تواند گواه صنعتی سازی مسکن در کشور باشد و به معنای واقعی این امر تاکنون شکل نگرفته است.

"محمود فاطمی عقدا" روز جمعه اعلام کرد: سالانه بیش از یک میلیون واحد مسکونی در سطح کشور نیاز است که تحقق این مهم به روش سنتی امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان ساخت: مهمترین مشخصه برای ترویج ساخت وساز صنعتی در ایران تامین مالی است و لازم است دولت با اختصاص بودجه کافی از روش یادشده حمایت لازم را بعمل آورد.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: بررسی های صورت گرفته در روش ساخت و ساز صنعتی بالاترین قیمت تمام شده برای هرمتر مربع سه میلیون و 500 هزار ریال است که کمتر از این میزان نیز امکانپذیر است، البته رقم فوق تا پایان سال 1388 مبنای محاسبه بود و در سال جدید چنانچه با رشد قیمت مصالح ساختمانی مواجه شویم، ممکن است نوسان قیمت داشته باشد.

وزارت مسکن و شهرسازی در دولت دهم واگذاری اراضی لازم به استعداد ساخت حدود یک میلیون واحد مسکونی را در برنامه دارد که از این رقم 600 هزار واحد مسکونی در شهر های بالای 25 هزار نفر جمعیت، 250 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید و بیش از 110 هزار واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت ساخته می شود و بقیه در بافت های فرسوده شهری پیش بینی شده است.

دولت تسهیلات مسکن مهر را در سال جاری برای روش صنعتی سازی از 200 میلیون ریال در سال 1388 به 250 میلیون ریال افزایش داده است.

برخی گزارشها حاکی از آن است که تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور(1393)سهم صنعتی سازی مسکن از حدود سه درصد فعلی به 20 درصد خواهد رسید.   
۲۸ فروردین ۱۳۸۹ ۱۰:۰۶
: خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) |
اشتراک در