قالب تونلی، اجرای ساختمانهایی با سیستم باربر دیوار و سقف بتنی است که دیوارها و سقف ، با بتن ریزی یکپارچه و هم زمان احداث می شود
. تاریخچه قالب تونلی
سیستم ساخت مسکن به روش صنعتی قالب تونلی ، از حدود 50 سال پیش مورد استفاده انبوه سازان درجهان بوده است و تاکنون مورد بازنگریهای فنی از سوی سازندگان قالب قرارگرفته است. این سیستم از ابتدا در کشورهای زلزله خیز مورد توجه دولت مردان بوده است به همین خاطر کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، ترکیه، مالزی و ... از این سیستم علی الخصوص در جهت احداث ساختمانهای بلند مرتبه، استفاده می کنند. این سیستم در چهارمعیار کاهش زمان ، کاهش هزینه، ارتقاء کیفیت و امنیت کارگاه توجیه پذیر می باشد.
. معرفی سیستم
قالب تونلی، اجرای ساختمانهایی با سیستم باربر دیوار و سقف بتنی است که دیوارها و سقف ، با بتن ریزی یکپارچه و هم زمان احداث می شود . قالب های مورداستفاده به شکل می باشد که به صورت پشت به پشت (بشکل L) دوطرف دیوار و بخشی از سقف ها را قالب بندی می کند و با قرارگرفتن قالب های متوالی در کنار هم، بدون قالب واسط سقفی یا همراه باآن مجموعه قالب های دیوار و سقف را تشکیل می دهند.
. اجرای قالب تونلی
. اجرای رامکا . آرماتوربندی دیوارها و اجرای تاسیسات برقی .قالب بندی
.آرماتوربندی سقف / تاسیسات برقی و مکانیکی / تعبیه بازشوهای سقف . بتن ریزی یکپارچه دیوار و سقف
. ویژگی های سیستم
ویژگی های فنی :
. یکپارچگی سیستم و بهبود رفتار لرزه ای آن بدلیل عملکرد جعبه ای سازه.
. تغییر ماهیت تمرکز تنش از حالت گره ای و متمرکز بصورت گسترده بعلت تبدیل سازه از حالت تیر-ستون به حالت دال- دیوار
. عملکرد سقف سازه بصورت دیافراگم صلب و قابلیت انتقال بارهای جانبی به دیوارها
. افزایش درجه نامعینی سازه و تأخیر بیشتر در تشکیل لولا های پلاستیک در اعضا
. تقارن سازه ای و منظم بودن ساختمان (درارتفاع و پلان)
. یکنواخت بودن ضخامت کلیه سقف ها و دیوارهای باربر
ویژگی اقتصادی:
. کاهش هزینه نسبت به روشهای رایج ساخت
. کاهش خواب سرمایه و بازگشت سریعتر آن
. کاهش حجم نیروی انسانی و هزینه های مربوطه
. کاهش پرت مصالح
ویژگی های اجرایی:
. امکان برنامه ریزی دقیق بدلیل سیستماتیک بودن عملیات
. سرعت اجرایی بالا (بدلیل اجرای همزمان دیوار و سقف )
. امکان همپوشانی بیشتر فعالیتهای سفت کاری و سازه ودرنتیجه کاهش حجم عملیات سفت کاری
. افزایش ایمنی سایت پروژه
. کاهش ضخامت جداره ها و افزایش فضای مفید
. اجرای اتصال صحیح سقف به دیوارو عدم تشکیل درز اجرایی
. استهلاک پایین و عمر طولانی ساختمان در بهره برداری
. نوآوری و دستاورد ها
. قالب پارکینگ
. نمای پیش ساخته و عایق
. نوآوری در طراحی
. ترکیب قالب تونلی و قالب پارکینگ
محدودیتهای سیستم قالب تونلی:
. عدم امکان تامین پارکینگ در زیر بلوکها
. صلب بودن پلانهای معماری
. محدودیت ارتفاع تا 50 متریا 15 طبقه
. عدم امکان اجرا در فضاهای محدود
. عدم تنوع در طرح
. ترکیب قالب پارکینگ و قالب تونلی و طراحی سیستم مختلط قاب و دیوار برشی
. حذف محدودیت ارتفاع قالب تونلی از 50 متر
. امکان جانمایی پارکینگ در زیر بلوک
. تغییر در نمای ساختمان وایجاد نمایی متفاوت با قالب تونلی
. استفاده حداکثری از دیوارهای سازه ای در نما
. آزمایش امکان خروج قالبها از سمت داخل وصرفه جویی در فضای لازم جهت خروج
. تغییر در ضخامت دیوارها و حذف آنها در طبقات بالاتر به جهت اقتصادی تر شدن پروژه
. کاهش حجم خاکبرداری زیرزمین و امکان اجرا در زمینهای محدود
سیستم دیوار و نمای پیش ساخته عایق
. تولیدصنعتی دیوار(پیش ساختگی)
. عایق بودن دیوار
. سرعت بالای اجرا
. سبک سازی (کاهش جرم ساختمان)وجلوگیری ازخطرسقوط مصالحی همچون سنگ درمواقع زلزله
. کاهش ضخامت دیوار و افزایش فضای مفید
. حذف عملیات گچ و خاک و سفید کاری و سیمانکاری
. امکان تولید همزمان با اجرای اسکلت
. مزایای سیستم
. رفتار سازه ای با پتانسیل بالا در برابر نیرهای جانبی
. افزایش ایمنی سازه ای و اجرایی
. کاهش مصرف فولاد نسبت به اسکلت رایج بتنی
. سرعت اجرایی بالا
. کاهش پرت مصالح
. کاهش هزینه های کل
. امکان همپوشانی بیشتر فعالیتهای سفت کاری، سازه،تاسیسات
. کاهش ضخامت جداره ها و افزایش فضای مفید
. استهلاک پایین سازه و عمر طولانی ساختمان در بهره برداری
. معایب سیستم
. نیاز به ماشین آلات
. نیاز به سرمایه گذاری اولیه بالا
. نیاز به نیروی متخصص
. نیاز به انعطاف در طراحی معماری و سیستم سازه ای
. نیاز به اجرای عملیات پس از سازه با سرعت بالا
. نیاز به مدیریت ساخت بهینه
. پروژه های قالب تونلی انجام شده در شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن |
نارون اراک |
شهر جدید پردیس 6000واحدی |
1000واحدی غدیر مشهد |
آذران تبریز |
شاهین شهر اصفهان 400 واحدی |
1400 واحدی گلستان کرج |
قالب تونلی اراک ( مسکن امام صادق)
|
گلبهار مشهد 500 واحدی |
630 واحدی پردیسان رشت |
1000 واحدی بوستان _ اندیشه |
مهر هشتگرد 700 واحدی |
1000 واحدی بوستان کرج |
1000 واحدی قالب تونلی _ پردیس |
600 واحدی بینالود مشهد |
540 واحدی آذران تبریز |
450 واحدی بنفشه اندیشه |
450 واحدی ارکیده اراک |
ارکیده 2 پردیس |
. پروژه آذران
. پروژه نارون اراک
. پروژه مسکن مهر امام صادق
تهیه شده توسط : طناز سنایی ، کارشناس واحد تحقیق و توسعه
منابع :
http://bfs-co.com/tunnel-form-system/
https://bmtpc.org/DataFiles/CMS/file/PDF_Files/39_PAC-MTF.pdf
file:///C:/Users/admin/Downloads/Comparison_between_Concrete_Flat-Slabs_and_Tunnel_.pdf
https://www.ijser.org/researchpaper/Study-of-Tunnel-Formwork-System-Comparative-Analysis-with-Conventional-Formwork.pdf
https://www.iitk.ac.in/nicee/wcee/article/14_05-03-0175.PDF
https://www.peri.fr/savoir-faire/formwork-technologies-in-tunnel-construction.html
https://www.irjet.net/archives/V4/i3/IRJET-V4I397.pdf
http://www.ijsrd.com/articles/IJSRDV6I120055.pdf
https://lupinepublishers.com/civil-engineering-journal/pdf/TCEIA.MS.ID.000142.pdf
http://www.aensiweb.com/old/aeb/2013/2190-2194.pdf
https://www.ijert.org/research/comparative-analysis-of-tunnel-formwork-system-and-aluminum-formwork-system-for-high-rise-buildings-IJERTV6IS050520.pdf
https://link.springer.com/article/10.1007/s42107-018-0032-5
https://www.peri-usa.com/patents.html