بازدید مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از پیشرفت عملیات اجرایی نخستین پروژه رده انرژی +EC

بازدید مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از پیشرفت عملیات اجرایی نخستین پروژه رده انرژی +EC
به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، دکتر «علی وطنی» مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و مجری ملی پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان (EEEB) صبح امروز (سه‌شنبه، 11 آبان ماه 1400) در صدر هیئتی متشکل از «عادل محقق» کارشناس ملی انرژی در پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان (EEEB)، دکتر «بهروز کاری» عضو هیئت علمی و رییس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دکتر «شیخ‌انصاری» مدیر دفتر سامانه پایش ملی اطلاعات ساختمان (EMIS) در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به همراه دکتر «یاسر امامی» مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، «وحید بهرامیان» معاون فناوری و مدیریت ساخت و برخی از مدیران هلدینگ، «علی شاه‌حیدری» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران و معاون فنی این شرکت از چگونگی پیشرفت پروژه مجتمع مسکونی 175 واحدی بنفشه 2 در شهر جدید اندیشه بازدی کرد و در جریان پیشرفت عملیات اجرایی این پروژه دارای رده انرژی EC+ قرار گرفت.

دکتر «علی وطنی» مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و مجری پروژه ملی بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در این بازدید گفت: پس از امضای تفاهم‌نامه میان پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان (EEEB) و شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، خوشبختانه این پروژه با جدیت پیگیری شده است و به عنوان الگویی برای دیگر پروژه‌های حوزه ساختمان به مرحله اجرا درآمده است.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌هایی که همراه و یاری‌گر محیط‌زیست هستند، ادامه داد: برای برخورداری از توسعه پایدار و پیشرفت، تجهیزات و صنایع بزرگ به تنهایی پاسخ‌گو نیست و باید فناوری‌های بهینه و سازگار با محیط زیست و اقلیم هر منطقه، در توسعه مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین باید از فناوری‌های نو و سازگار با محیط زیست در توسعه صنایع و زیرساخت‌ها بهره گرفته شود.

دکتر وطنی با اشاره به استفاده از انرژی‌های نو و زیست‌سازگار در ساختمان‌ها گفت: ساخت خانه‌های کم انرژی (+EC) مطابق با آخرین ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به صورت پایلوت در پروژه بنفشه 2 باید در تمامی حوزه‌ها آسیب‌شناسی شود و یابد به آن به عنوان یک مجموعه کامل شامل قوانین، استانداردها، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها نگاه شود تا بتوانیم تمامی مشکلات پیاده‌سازی این قانون را برطرف کرده و زمینه لازم به‌منظور اجرای فراگیر آن را به وجود آوریم.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه از حمایت و جسارت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به منظور پیشگام شدن برای اجرای آخرین ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به صورت پایلوت در پروژه بنفشه 2 قدردانی کرد.

بر اساس این گزارش، دکتر «یاسر امامی» مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن نیز در جریان این بازدید با بیان این‌که پروژه ساخت خانه‌های کم‌انرژی در راستای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با پروژه ملی بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان اجرایی شده است، ادامه داد: این پروژه فناورانه از پیشرفت قابل قبولی برخوردار بوده و در آستانه اتمام کار و افتتاح است.

وی با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اجرای این فناوری‌ها در ساختمان‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن، گفت: مهم‌ترین ویژگی برجسته این پروژه، رعایت استانداردهای بهینه مصرف انرژی در ساختمان‌ و رعایت مقررات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان است که امکان حفظ سرمایه‌های زیست‌محیطی و زندگی آسوده‌تری را برای جامعه فراهم می‌آورد.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری مسکن در ادامه، با اشاره به موضوع افزایش هزینه‌های ساخت برای سازندگان واحدهای مسکونی دارای این استانداردها، افزود: شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با توجه به دو مولفه مسئولیت اجتماعی و قرار گرفتن در جایگاه الگوسازی در صنعت ساختمان، از اجرای تمامی استانداردها و الزام‌های ساخت ساختمان‌های بهینه حمایت می‌کند، اما باید زمینه‌ای فراهم گردد تا با ارایه انواع مشوق از سوی نهادهای دولتی، تمامی سازندگان از این فناوری‌های نوین بهره گیرند تا در نهایت، میزان مصرف انرژی در کشور کاهش یابد.

گفتنی است؛ «شقایق یگانه» مدیر واحد R&D معاونت فناوری و مدیریت ساخت شرکت سرمایه‌گذاری مسکن نیز در نشست پایانی این بازدید به ارایه گزارشی از مراحل اجرا و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و مسایل مربوط به زنجیره تامین مورد نیاز این پروژه پرداخت و در ادامه، برنامه‌ریزی به‌منظور انجام تست‌های مورد نیاز از سوی سامانه پایش اطلاعات انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی صورت گرفت.

آغاز راه ساختمان‌های پایدار برای آینده پایدار

شایان ذکر است، در آیین امروز پیشرفت عملیات احداث 175 واحد ساختمانی مطابق با آخرین ویرایش مبحث 19 مقررات ملی ساختمان که پروژه ملی بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست(EEEB) ناظر پایش انرژی آن خواهد بود، مورد بازدید قرار گرفت. این ساختمان‌ها به سامانه ملی پایش انرژی متصل خواهند شد و مصرف انرژی در آنان پایش می‌شود.

تفاهم‌نامه میان پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان و شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با هدف طراحی و ساخت خانه‌های کم انرژی (+EC) مطابق با آخرین ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در سطح استان تهران در آذر ماه سال 1399 منعقد شد. بر اساس این تفاهم‌نامه، موافقتنامه مشترکی مابین شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران و پروژه EEEB به منظور مشارکت در تامین منابع مالی بخشی از هزینه مضاعف ساخت خانه کم انرژی مطابق با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان صورت گرفت و همکاری فنی و مشاوره اجرایی از سوی کارشناسان ملی و بین‌المللی در راستای اجرای فنی و اصولی ساخت خانه‌های کم انرژی، اتصال به سامانه پایش اطلاعات انرژی ومشارکت و همکاری در راستای تهیه محتوا و اشتراک‌گذاری تجارب حاصل از اجرای این پروژه برای سایر پروژه‌ها و سازندگان در دستور کار دو طرف قرار گرفته است.

بازدید بنفشه7
بازدید بنفشه5
بازدید بنفشه4
بازدید بنفشه3
بازدید بنفشه2

۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۰۹
اشتراک در