مهارت نداشتن کارگران ساختمانی بزرگ‌ترین مشکل ساخت مسکن است

  عضو هیات مدیره نظام مهندسی خوزستان گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما در ساخت و ساز مسکن کمبود کارگران ماهر ساختمانی است.

 

مرادعلی واهبی در خوزستان، با بیان این مطلب اظهارکرد: برای حفظ سرمایه‌های ملی در مقابل زلزله و حوادث باید بحث‌ساماندهی و آموزش کارگران ساختمانی را جدی بگیریم و بر انجام آن تاکید کنیم.

 

وی با بیان این که ‌مهارت نداشتن کارگران ساختمانی موجب هدر رفت مصالح ساختمانی می‌شود، افزود: با وجود این که بحث ساماندهی و آموزش عوامل اجرایی به صورت قانون درآمده است ولی تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

 

واهبی ساخت و ساز به روش صنعتی را یکی از راه‌های کنترل کیفیت در ساخت مسکن دانست و گفت: امیدواریم صنعتی‌سازی در کشور رواج پیدا کند که دیگر شاهد ساخت و سازهای با کیفیت پایین نباشیم.

 

 وی با اشاره به این که کیفیت و سرعت ساخت و ساز مسکن در روش صنعتی بسیار بیشتر از روش سنتی است، خاطرنشان کرد:‌در ساخت و ساز صنعتی به دلیل آن که قطعات ساختمان در یک کارخانه صنعتی و در حضور ناظرهای متخصص تولید و نصب می‌شود، شاخص‌های QC (کنترل کیفیت) و QA (اطمینان مرغوبیت) به درستی رعایت می‌شود.

 

 واهبی افزود: در روش ساخت و ساز مسکن به صورت صنعتی عوامل فنی بر ساخت قطعات نظارت دارند و مصالح ساختمانی، از قبیل تیرآهن، سیمان و میل‌گرد را قبل از مصرف آزمایش و بررسی می‌کنند.

 

وی با بیان این که ساخت و ساز مسکن به روش صنعتی سرعت اجرای ساخت را بسیار بالا می برد، تصریح کرد: در این روش به دلیل بالا بودن سرعت عمل در ساخت و ساز، دیگر سازنده با تورم‌های نوسان قیمت مواجه نخواهیم شد.

 

 واهبی افزود: در صورت رعایت شدن 2 اصل سرعت و کیفیت در ساخت مسکن ما به حفظ سرمایه‌های ملی که همان مصالح ساختمانی و نیروی انسانی به‌کار رفته است کمک کرده‌ایم.

 

 وی خاطرنشان کرد:‌ تنها کارگرانی می توانند در این کارخانه‌ها مشغول به کار شوند که از قبل دوره‌های آموزشی مربوط به این کار را گذرانده باشند.

 

واهبی افزود: هزینه‌های اولیه ساخت و ساز در روش صنعتی به دلیل نصب کارخانه و حمل و نقل بسیار بالا است و برای احداث مجتمع‌های مسکونی کمتر از 500 واحد به صرفه نیست.

 

عضو هیات مدیره نظام مهندسی خوزستان بیان‌کرد: حفظ انرژی در روش ساخت‌وساز صنعتی بسیار بهتر از روش سنتی است و موجب افزایش بهره‌وری در مصرف انرژی می‌شود و در کل مصرف انرژی کمتر می‌شود.

 

 

۸ اسفند ۱۳۸۸ ۱۵:۳۲
www.tomko.ir |
اشتراک در