احداث نیروگاههای کوچک در آپارتمان‌ها

احداث نیروگاههای کوچک در آپارتمان‌ها
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: وزارت نیرو تلاش می کند با همکاری وزارت نفت نصب نیروگاههای کوچک در آپارتمانهای مسکونی میسر شود و وزیر نفت نیز در این زمینه قول حمایت جدی داده است.

هوشنگ فلاحتیان در نشستی خبری اظهار داشت: تابستان سال جاری را با وجود گرمای بی سابقه هوا و افزایش 3 هزار مگاواتی پیک مصرف، بدون خاموشی های برنامه ریزی شده سپری کردیم.

وی افزود: هر ساله 1.5 میلیون مشترک جدید به شبکه مصرف برق کشور افزوده می شود که در 8 ماه ابتدایی سال جاری بالغ بر 800 هزار اشتراک جدید در سراسر ایران ثبت شد که شرایط برای رسیدن این رقم به 1.5 میلیون عدد تا پایان سال فراهم است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه قیمت تمام شده برق بدون احتساب هزینه سوخت به ازای هر کیلووات 680 ریال است، گفت: تکلیف قانونی این است که به ازای هر کیلووات ساعت 430 ریال دریافت کنیم که عملا به دلیل وجود تعرفه های مختلف، فروش ما به ازای هر کیلوات ساعت 410 ریال است که از این رقم 166 ریال بابت تأمین منابع هدفمندی به سازمان هدفمندی بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در برخی مناطق کشور برای وصول همین قیمت تکلیفی نیز مشکلاتی وجود دارد، حداکثر پولی که به صنعت برق کشور بابت فروش برق بازمی‌گردد 220 ریال به ازای هر کیلووات ساعت است.

قول مساعد به وزارت نیرو برای حذف از منابع هدفمندی

فلاحتیان با بیان اینکه هم اکنون دولت و مجلس در حال برنامه ریزی برای تأمین این مابه التفاوت 460 ریالی هستند، اذعان داشت: در عین حال قول مساعدی به وزارت نیرو داده شده تا با همکاری دولت، در صورت امکان سهم 166 ریالی به نحوی از سوی دولت تأمین شود تا بخشی از نیاز مالی صنعت برق از این طریق تأمین شده و زمینه پرداخت مطالبات بخش خصوصی فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه هنوز تصمیمی برای افزایش تعرفه برق مصرفی گرفته نشده است، افزود: ‌همچنین برای تأمین مالی صنعت برق در بودجه سال 93، رایزنی ها با دولت و مجلس ادامه دارد.

معاون وزیر نیرو در خصوص یکپارچه سازی هزینه انشعاب برق گفت: هزینه انشعاب برق علی رغم افزایش نرخ ارز، قیمت ترانس ها و هزینه تأمین زمین از سال 83 تاکنون ثابت مانده است و هم اکنون در کلانشهرها حدود 45 درصد قیمت تمام شده انشعاب برق از مشترکان دریافت می شود که این رقم در شهرهای کوچک و روستاها به ترتیب 30 درصد و 15 درصد است.

فلاحتیان از صدور موافقت نامه برای بخش خصوصی برای احداث مولدهای مقیاس کوچک پراکنده (DG) خبر داد و گفت: با کاهش تحریم ها امکان ورود تکنولوژی هایمختلف به کشور فراهم می شود.

وی افزود:‌ تولید برق به صورت DG هم از نظر پدافند غیرعامل، هم از نظر کاهش تلفات و هم از نظر کاهش اتلاف برق با تولید برق نزدیک به نقطه مصرف اهمیت دارد، از اینرو در دو هفته اخیر قیمت خرید برق از نیروگاههای DG بخش خصوصی به شدت افزایش یافته است.

قیمت خرید برق تولیدی DG اعلام شد/ افزایش راندمان تولید برق به 80 درصد

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه ای که به توانیر اعلام شده، حداقل قیمت خرید هر کیلوات ساعت برق DG از بخش خصوصی 715 ریال با راندمان 42 درصد است، در صورت تولید برق به صورت CHP این رقم به 800 ریال می رسد و در صورتی که حرارت، برودت و تولید برق به صورت توأم صورت بگیرد (CCHP)، این رقم به 900 ریال می رسد.

وی ادامه داد: وزارت نفت هم در این عرصه فعالیت هایی را شروع کرده و وزارت نیرو تلاش می کند با همکاری وزارت نفت نصب نیروگاههای کوچک در آپارتمانهای مسکونی میسر شود و وزیر نفت نیز در این زمینه قول حمایت جدی داده است.

فلاحتیان از همکاری وزارت نیرو و وزارت نفت برای احداث نیروگاههای کوچک در آپارتمانها خبر داد و گفت: با نصب نیروگاههای کوچک در آپارتمان های مسکونیف راندمان تولید برق از 37.2 فعلی به 80 درصد می رسد.

معاون وزیر نیرو در خصوص عملکرد وزارت نیرو در بخش واگذاری ها گفت: در مجموع 20 درصد سهام بخش نیروگاهی کشور و 20 درصد بخش توزیع برق و تمامی بخش انتقال برق دولتی می ماند و بقیه به بخش خصوصی واگذار می شود.

فلاحتیان با اشاره به اینکه بیشتر واگذاری های گذشته صنعت برق بابت رد دیون بوده و بخش اندکی به صورت مزایده به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است، اظهار داشت: آسیب شناسی واگذاری های گذشته در برنامه قرار گرفته تا اجرای واگذاری های جدید به نحو بهتری صورت بگیرد و نیروگاههای باقی مانده به افراد دارای صلاحیت و بخش خصوصی واقعی واگذار شود.

افزایش 3 برابری قیمت خرید برق بادی/ یارانه برقی دولت به صنعت

وی افزود: استراتژی ما توسعه نیروگاههای تجدید پذیر است که در این زمینه قیمت آخرین تعرفه برق تولیدی نیروگاه بادی را به 443 تومان به ازای هرکیلوات رسانده ایم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در همه دنیا دولت ها برای توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مابه اتفاوت قیمت تولیدی برق را می پردازند، گفت: در کشورما این رویه نه تنها در نیروگاههای تجدیدپذیر بلکه اکنون در نیروگاههای حرارتی و برقآبی نیز انجام می گیرد که باید هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف این مابه التفاوت اقدام شود.

به گفته معاون وزیر نیرو، قیمت فروش برق به صنعت هم اکنون 40 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است و دولت به ازای فروش هر کیلووات ساعت 28 تومان به صنعت یارانه می دهد.

فلاحتیان در خصوص خودکفایی در صنعت برق کشور گفت: این موضوع در دولت قبل مطرح شده بود به منظور میدران صنعت برق در دولت گذشته، دستیابی به خودکفایی در زمینه تولید تجهیرات در داخل کشور بود.

وی ادامه داد: اکنون در صنعت توزیع برق 100 درصد خودکفا هستیم، در زمینه شبکه های انتقال و فوق توزیع نزدیک به 100 درصد و در احداث نیروگاهها حدود 90 درصد تجهیزات در داخل کشور تولید می شود.

تهاتر برق با برنج و چای نداریم/ پول نقد می گیریم

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در وصول مطالبات مالی در صادرات برق کشور با مشکلی مواجه نیستیم، گفت: تاکنون تمامی پول برق صادراتی دریافت شده و در حال دریافت است و پول برق وارداتی نیز پرداخت می شود و هیچ گونه تهاتر برق با برنج و چای و در مجموع با کالا در صادرات و واردات نداریم.

وی افزود: انرژی حبس شده از این نظر که نتوانیم برق تولیدی در نیروگاهها را به شبکه مصرف برسانیم، وجود ندارد اما به دلیل کاهش 16 هزار مگاواتی پیک مصرف تابستانه نسبت به امروز، نیروگاهها با تمام ظرفیت در مدار قرار ندارند.

فلاحتیان از صدور موافقت نامه برای 6 سرمایه گذاری بزرگ بخش خصوصی برای احداث نیروگاههای بادی خبر داد و گفت: با افزایش قیمت خرید برق از نیروگاههای بادی زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم شده اما اگر سرمایه گذاران در اخذ تسهیلات بانکی به مشکل برمی خورند این مشکل در خارج از حیطه وظایف مسئولیت های وزارت نیرو است.

معاون وزیر نیرو در خصوص دستاوردهای صنعت برق کشور در 100 روز ابتدایی فعالیت دولت دهم تصریح کرد: با همکاری وزارت نفت و ریاست جمهوری، آیین نامه اجرایی بند 19 قانون بودجه سال 92 تصویب شد و در آستانه مبادله قرارداد با سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تبدیل سیکل ساده نیروگاههای گازی به سیکل ترکیبی و تولید 8 هزار مگاوات برق بدون استفاده از سوخت هستیم.

وی ادامه داد: نرخ خرید برق از سرمایه گذاران نیروگاههای بادی بیش از 3 برابر گذشته شده تا بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در این زمینه ایجاد شود.

فلاحتیان از افزایش تعرفه خرید برق از نیروگاههای DG به عنوان دیگر دستاورد 100 روزه صنعت برق نام برد و گفت: ساماندهی هزینه های انشعاب، آغاز گسترده تعمیرات نیروگاهی برای پیک سال 93 ، اتصال 80 روستای جدید به شبکه سراسری برق و به مدار تولید آمدن 790 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در 100 روز ابتدایی فعالیت خود در صنعت برق است.

۴ آذر ۱۳۹۲ ۱۱:۲۲
تسنیم |
اشتراک در