راه اندازی فاضلاب هوشمند در اصفهان

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه دسترسی دایم به آشامیدنی سالم تا سال 2015 به نصف تقلیل می‌یابد، گفت: استفاده از فناوری‌های نوین در دستور کار است که از آن جمله می‌توان به استفاده از گاز متان ناشی از هاضم‌های تصفیه خانه‌ها و ایجاد فاضلاب‌های هوشمند اشاره کرد که این طرح‌ها در شهرهای تهران و اصفهان اجرایی خواهد شد.

دکتر حمید رضا تشیعی در همایش ملی فناوری‌های نوین در کنترل آلودگی‌های محیط زیست منابع آب قابل استفاده و در دسترس بشر را یک ده هزارم کل آب‌های کره زمین دانست و افزود: در 100 سال اخیر تقاضای جهانی برای آب بیش از 6 برابر شده در حالی که جمعیت جهان تنها 3 برابر شده است.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه 10 کشور جهان 60 درصد منابع آب شیرین جهان را در اختیار دارند، اظهار داشت: در این میان قاره آسیا با 60 درصد جمعیت دنیا، 36 درصد منابع آب تجدید شونده جهان را دریافت می‌کند و ایران نیز با دارا بودن 1.1 درصد جمعیت دنیا و یک درصد از مساحت کره زمین تنها 0.36 درصد از کل منابع آب تجدید شونده جهان را به خود اختصاص داده است.

وی به وضعیت بارندگی در ایران و دنیا اشاره کرد و ادامه داد: میزان بارندگی در ایران 36 درصد متوسط آسیا و 33 درصد متوسط دنیا است ضمن آنکه 56 درصد بارش در 30 درصد از پهنه کشور صورت می‌گیرد که در واقع این یک نوع توزیع غیر یکنواخت است به نحوی که طی 40 سال اخیر متوسط بارندگی در بندر انزلی 1675 میلی متر و در یزد 53  میلی متر بوده است.

تشیعی ایران را اقلیم خشک و نیمه خشک معرفی کرد و یادآور شد: در کشورهای اروپای غربی با توجه به میزان مطلوب بارش، خاک، گلوگاه توسعه است اما در کشور ما که به اندازه کافی خاک داریم ولی از لحاظ میزان آب در دسترس شرایط مطلوبی نداریم.

وی با بیان این که افزایش جمعیت و نیز تغییرات آب و هوایی باعث شده تا سرانه آب در کشور ما طی سال‌های اخیر رو به کاهش باشد، خاطر نشان کرد: سرانه آب تجدید شونده در ایران در سال 1335، 6 هزار و 860 متر مکعب بوده که طی یک روند کاهشی در سال 90 به 1170 متر مکعب رسیده است که این عدد کاهش 75 درصدی داشته است.

تشیعی آلودگی منابع آب را از عوامل محدود کننده دسترسی به منابع آبی ذکر کرد و یادآور شد: استفاده کنترل نشده از سموم و کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی و رها سازی نیترات در منابع آب‌های زیر زمینی، دفع کنترل نشده زباله‌های شهری به ویژه در مناطق شمالی تهران و عدم کنترل یا کنترل ناکافی فاضلاب صنعتی و پوشش ناکافی تاسیسات فاضلاب در مناطق مسکونی و توسعه نامتوازن شهری از جمله عواملی هستند که با آلوده‌سازی منابع محدود آب این منابع را از دسترس خارج ساخته یا احیای این منابع را بسیار پرهزینه می‌کند.

وی با اشاره به آرمان هفتم اهداف توسعه هزاره جمعیت اضافه کرد: دسترسی دایم به آشامیدنی سالم تا سال 2015 به نصف تقلیل می‌یابد.

تشیعی دسترسی شبکه عمومی آب آشامیدنی، مطلوبیت باکتریولوژی آب آشامیدنی و دسترسی به روش‌های اصولی دفع بهداشتی فاضلاب را به عنوان برخی از شاخص‌های عدالت یاد کرد و ادامه داد: در حال حاضر جمعیت تحت پوشش آب شرب 98.7 درصد است و همچنین جمعیت تحت پوشش تاسیسات فاضلاب نیز 38.8 درصد است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر استفاده از فناوری‌های نوین در دسترسی به منابع  آب سالم، گفت: به منظور بهره برداری انرژی‌های نو در حوزه آب و فاضلاب از گاز متان تولید شده از هاضم لجن تصفیه خانه‌ها استفاده می‌شود که این طرح در تصفیه خانه‌های تهران و اصفهان اجرایی خواهد شد ضمن اینکه طرح فاضلاب هوشمند در اصفهان اجرایی می شود.

وی از اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب در اصفهان خبر داد و اضافه کرد:  تکنولوژی‌های آب شیرین‌کن و بازیابی پساب‌ آنها، تکنولوژی‌های نوین در مدیریت مصرف آب، تکنولوژی‌های نوین درمدیریت بحران، تصفیه اضطراری آب و فاضلاب، ارتقاء و بازسازی تاسیسات آب و فاضلاب جهت حذف آلاینده‌های نوین و مکانیزاسیون و هوشمندسازی شبکه‌های آب و فاضلاب از دیگر فناوری‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

۲ آذر ۱۳۹۲ ۰۸:۳۵
خبرگزاری مهر |
اشتراک در