یکصد و پنجمین گفتمان هنر و معماری با عنوان "فرانک لوید رایت و معماران ایرانی" برگزار می شود.

انجمن مفاخر معماری ایران یکصد و پنجمین گفتمان هنر و معماری را با عنوان "فرانک لوید رایت و معماران ایرانی" برگزار می کند.
انجمن مفاخر معماری ایران با انتشار اطلاعیه ای از برگزاری یکصد و پنجمین گفتمان هنر و معماری با عنوان "فرانک لوید رایت و معماران ایرانی" خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است:
معماری ایران در طی چندین دهه، میزبان معماران بزرگی از جهان، به ویژه از کشورهای مغرب زمین بوده است. این معماران که به دعوت مقامات رسمی و غیررسمی به ایران سفر کرده اند، در جستجوی مفاهیم هنر شرق و آشنایی با معماری ایران، گاه سال ها در این کشور مانده و به آموزش در دانشگاه ها یا طراحی ساختمان ها، عمدتا به سفارش دستگاه های مسئول یا مهندسان مشاور، اشتغال داشته اند که از آن جمله می تواند به آندره گدار، ماکسیم دوبرول، فیلیپ جانسون و ویکتور گروئن اشاره داشت که بعضا آثار ماندنی از خود نیز بر جای گذاشته اند.

 یکی از شاخص ترین آن ها فرانک لوید رایت معمار برجسته امریکایی است که وی و همکارانش در مقطعی از معماری معاصر ایران حضور داشته و این همکاری در قالب "بنیاد رایت" تا سال ها بعد از مرگ وی نیز ادامه یافته است.

نظام عامری، معمار ایرانی که در آستانه 88 سالگی بسر می برد، در دهه پنجاه میلادی شاگرد و دانشجوی فرانک لوید رایت است. وی سال ها بعد از آن به عنوان همکار (در قالب مهندسین مشاور نظام عامری – کمونه – خسروی) پروژه های مشترکی را در ایران با همکاری رایت اجرا نموده و سبب گردیده که ارتباطی سازنده بین دو طرف بوجود آید.

فرانک لوید رایت (1959 – 1867) معمار و طراح داخلی و نویسنده امریکایی، مشهورترین معمار تاریخ این کشور به حساب می آید، ویژگی کار او برقراری هماهنگی و توازن بین انسان و طبیعت است که به عنوان معماری ارگانیک یا طبیعت وار شناخته می شود و تکنولوژی وسیله ای است برای رسیدن به یک معماری، که همان معماری هماهنگ با طبیعت است.

او در زمان حیات از قراردادهای زمانه فرا تر رفت و بیش از هرچیز بر سادگی و آسایش در کالبد فضا تاکید داشت و معتقد بود که ' به تعداد انسان های دنیا، سبک خانه سازی وجود دارد'، او از فرم های سخت و ثابت گریزان بود و عقیده داشت فرم بیرونی باید بازتابی باشد از زندگی درونی آن و اینکه معماری می بایست در خدمت زندگی و آسایش انسان های ساکن در آن قرار گیرد.

رایت بیش از یکهزار بنا و سازمان طراحی کرده و پانصد ساختمان را به پایان رسانیده است، موزه گوگنهایم آخرین شاهکار او محسوب می شود که برای تکمیل آن 700 طرح ارائه داد. ساختمان موزه، به خاطر مشکلات فنی و تغییرات طراحی پانزده سال طول کشید و شش ماه پس از درگذشت وی در اکتبر 1959 به پایان رسید.

در یکصد و پنجمین گفتمان هنر و معماری، که به همت موسسه تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی معاصر برگزار می شود، نظام عامری روایت حضور خود در مجموعه "فرانک لوید رایت" را بازخوانی می کند و از پروژه هایی می گوید که به اتفاق وی و بنیاد رایت در ایران اجرا کرده است. در این بازخوانی آقایان مهندس آل کمونه و مهندس خسروی در نشستی استثنائی حضور دارند و مهندس بهروز مرباغی میزبان نشست است.

زمان: چهارشنبه 27 شهریور 1392 از ساعت 16 الی19

مکان: موزه هنرهای دینی امام علی(ع )-خیابان ولیعصر-چهارراه نیایش –بلوار اسفندیار-شماره 35

کتاب راس ساعت 16 توزیع می گردد



انجمن مفاخر معماری ایران

www.ammi.ir
۲۹ آبان ۱۳۹۲ ۱۱:۰۹
معماری نیوز |
اشتراک در