راه‌اندازی سه پروژه با استفاده از انرژی خورشیدی در کشور

مدیر مدیریت مصرف برق کشور گفت: در حال حاضر مطالعات مقدماتی سه پروژه 100 مگاواتی انجام شده و در مراحل مناقصه است که با استفاده از انرژیهای خورشیدی در کشور راه اندازی می شود.

 علیرضا احمدی یزدی در حاشیه همایش آمادگی آموزش مدیریت مصرف برق به دبیران آموزش و پرورش که در باشگاه برق استان برگزار شد در جمع خبرنگاران به برنامه‌های سال جاری این حوزه در مدیریت مصرف برق اشاره و اظهار کرد: مدیریت مصرف برنامه‌ای برای مشترکین صنعت برق دارد.

وی با اشاره به وجود بیش از 29 میلیون مشترک صنعت برق در کشور گفت: در طول سال برنامه های مختلفی را در دستور کار داریم.

او ادامه داد: اهم فعالیتهای برق را به گونه ای تنظیم می کنیم که با توجه به اینکه فصل تابستان و ایام اوج مصرف سالانه شبکه سراسری است اقدامات اساسی تری را در تابستان داشته باشیم.همچنین در سایر فصول از جمله پاییز و زمستان اقداماتی جهت کاهش صرفه جویی مصرف برق را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اغلب مشترکین خانگی و صنعتی هستند گفت: این مشترکین دو سوم میزان مصرف انرژی الکتریکی کشور را به خود اختصاص می دهند.

همچنین برای مشترکین کشاورزی، تجاری و اداری نیز برنامه‌هایی در دستور کار این حوزه قرار دارد.

احمدی یزدی با اشاره به برگزاری همایش‌هایی جهت آموزش مدیریت مصرف برق به دبیران آموزش و پرورش گفت: هدف ما انتقال فرهنگ مدیریت مصرف برق به دانش‌آموزان است به دلیل اینکه دانش‌آموزان در بهینه سازی مصرف برق تاثیرگذار هستند.

وی به اجرای طرحهای آموزشی و میزان کاهش مصرف برق اشاره کرد و افزود: خوشبختانه طی 4 سال گذشته آموزش هایی از فصول پاییز و زمستان اغاز می شود و تاثیر این آموزشها در فصل تابستان سال آینده رصد می‌شود که سالانه حدود 2 هزار تا 2 هزار و 500 مگاوات نیاز مصرف شبکه سراسری برق با اقدامات بهینه‌سازی مصرف برق تامین می‌شود.

او تصریح کرد: از جمله راهکارهای بهینه سازی مصرف برق برگزاری جلسات اموزشی است که برای مشترکین مختلف آموزش هایی متناسب با نوع مصرف و سهم مصرف خودشان داریم.

احمدی یزدی با بیان اینکه پیش بینی نیاز مصرف برق تابستان امسال 47 هزار و 200 مگاوات بود گفت: اوج مصرف شبکه سراسری برق نیاز مصرف عدد پیک به 45 هزار و 700 مگاوات و چیزی در حدود 1500 مگاوات کمتر از میزان پیش بینی شده بود که نشان دهنده تاثیر اقدامات مثبت مدیریت مصرف از مباحث آموزشی بوده است.

وی به استانهای پر مصرف و کم مصرف اشاره کرد و افزود: میزان مصرف هر استان با توجه به شرایط جغرافیایی ، تعداد مشترکین و بافت مشترکین متفاوت است.

مدیر مدیریت مصرف برق کشور اظهار کرد: مازندران و استانهای شمالی به خاطر موقعیت خاص و مناطق توریستی و همچنین استانهای جنوبی به دلیل گرمای شدید مصرف خاص خود را دارند.

احمدی یزدی یادآور شد: بافت مشترکین برخی از استانها، مشترکین صنعتی است که سهم قابل توجهی از مصرف را به خود اختصاص می دهند و جایگاه خود را از نظر میزان مصرف دارند.

وی افزود: خوشبختانه تابستان امسال مازندرانیها همکاری خوبی با بحث های بهینه سازی مصرف داشته اند.

مدیر مدیریت مصرف برق کشور در پاسخ به این سوال که رویکرد شرکت توزیع برق برای استفاده از انرژی نو در کشور به چه سمتی رفته است گفت: با روی کار آمدن دولت جدید دیدگاه‌ها به سمت انرژیهای نو به خصوص انرژی خورشیدی در کشور قوت گرفته و در قانون بودجه سال جاری نیز ماده‌ای وجود دارد که توجه ویژه به انرژیهای نو شده است.

احمدی یزدی با بیان اینکه در حال حاضر مطالعات مقدماتی سه پروژه 100 مگاواتی انجام شده است گفت: این پروژه‌ها در کشور استارت خورده که در مراحل مناقصه است و با استفاده از انرژی های خورشیدی در کشور راه اندازی شود.

وی در خصوص تبادل انتقال برق با دیگر کشورها اظهار کرد: تبادل انرژی الکتریکی با کشورهای همسایه انجام می شود که با برخی از کشورها از جمله عراق به صورت یک طرفه است که اعتبار آن بستگی به میزان تولید کشور ما و یا کشورهای همسایه و نیاز طرفین دارد و براساس آن تبادل مشخص می شود.

مدیر مدیریت مصرف برق کشور با اعلام اینکه بیشترین مطالباتی که داریم مشترکین سنگین صنعت برق هستند افزود: امیدواریم با اقدامات دولت جدید بتوانیم بخش عمده یا تمامی مطالبات محقق شود.

احمدی یزدی با اشاره به 70 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کشور گفت: نیروگاه نکا با تولید حدود 2 هزار مگاوات حدود 1.35 ظرفیت نصب شده کشور را به خود اختصاص می دهد.

وی افزود: در ایام اوج بار سالانه اگر شرایط کاملا نرمال باشد و 4 واحد نیروگاه نکا مشکلی نداشته باشد حدود 1.20 الی 1.25 نیاز مصرف صنعت برق را تامین کند.

مدیر مدیریت مصرف برق کشور با اعلام اینکه طی چند سال گذشته خاموشی نداشته‌ایم گفت: برای تابستان سال 93 نیز با همکاری مشترکین مدیریت با خاموشی در دستور کار نداریم.

احمدی یزدی تصریح کرد: در قانون پیش بینی شده اگر دولت جدید رویکرد برای اجرای بند قانونی باشد که 30 ریال به ازای هر کیلو وات ساعت از مشترکین صنعت برق دریافت شود که این مبلغ به ازای هر کیلووات ساعت صرف احداث ظرفیتهای جدید برای برق رسانی به روستاها و بحث استفاده از انرژیهای نو است که در حال حاضر عملیاتی شده و از مشترکین دریافت شده است.

وی یاداور شد: بخش عمده‌ای از مطالبات در دست برنامه‌ریزی است که پرداخت شود با اقدامات و هماهنگیهای انجام شده بخشی از مطالبات با دریافت وجوهاتی که دولت از وزارت نیرو دریافت می کند تا مطالبات پیمانکاران صنعت برق را پرداخت کنند.

۲۶ آبان ۱۳۹۲ ۰۹:۳۴
ایسنا |
اشتراک در