ساخت بتن الیافی فوق مقاوم بر پایه فناوری نانو در کشور

محقق جوان کشورمان موفق به طراحی و ساخت بتن الیافی فوق مقاوم بر پایه فناوری نانو شد.

 این بتن که امکان جاگیزینی با بتن‌های معمولی مصرفی فعلی را دارد، مقاومت ساختمان در برابر زلزله را افزایش می‌دهد.

دکتر علیرضا ناجی گیوی، مجری این طرح و پژوهشگر پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف در توضیح این بتن الیافی فوق مقاوم بر پایه فناوری نانو، تصریح کرد: ساخت و تولید نانو بتن الیافی فوق مقاوم یکی از تحقیقات کارآمد در عرصه تلفیق علم فناوری نانو و بتن است که پس از مصرف، انقلابی در پایداری و طول عمر سازه‌ها ایجاد می‌کند.

وی افزود: بتن ابداعی به طور کامل امکان جایگزینی با بتن‌های معمولی مصرفی در تمام پروژه ها را با مزیت‌های فوق‌العاده و انکارناپذیر از جمله افزایش سطح بنای مفید و کاهش چشمگیر میزان مصرف بتن و میلگرد دارا می‌باشد.

به گفته وی، از جمله مزایای این طرح می‌توان به افزایش مقاومت فشاری تا حدود 83 درصد و مقاومت کششی بتن تا حدود 100 درصد اشاره کرد.

ناجی گیوی افزود: همچنین کاهش میزان جذب آب و کاهش میزان خوردگی تا حدود 57 درصد، کاهش ترک‌ها در سطح و عمق بتن، کاهش زمان گیرش و کسب بیش از 50 درصد مقاومت مورد انتظار تنها در سه روز، افزایش مقاومت به ضربه و افزایش طول عمر بتن، کاهش میزان مصرف بتن، سیمان و میلگرد در سازه‌ها از دیگر مزایای این نوع از بتن است.

به گفته وی، افزایش میزان تولید C-S-H که عامل اصلی افزایش مقاومت بتن می‌باشد، افزایش مقاومت در برابر زلزله و بلایای طبیعی در سازه‌ها، کاهش مقاومت بتن‌ریزی و افزایش سطح مفید ابنیه در سازه‌هاف دوستدار محیط زیست و کاهنده انتشار گاز CO2 با کاهش میزان مصرف بتن از دیگر مزایای این بتن می‌باشد.

وی همچنین در خصوص کاربردهای استفاده از این نوع از بتن نیز گفت: از نانوبتن‌ها می‌توان در ساخت‌ پل‌ها، تونل‌ها، سدها، اتوبان‌ها، سازه‌های دریایی، باند فرود هواپیما، نیروگاه‌های تولید انرژی، ساختمان‌های بلند مرتبه، استادیوم‌ها و سازه‌های پارکینگ، جاده‌ها، پیاده‌روها، کارهای ساختمانی زیرزمینی، منابع ذخیره آب، اسکله‌ها و غیره استفاده کرد.

به گفته این محقق، طراحی و ساخت این بتن به اتمام رسیده و در حال حاضر به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.

۱۸ آبان ۱۳۹۲ ۱۱:۲۵
ایسنا |
اشتراک در