قانون نظام مهندسی ساختمان در کشور بازنگری می شود

رییس گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: قانون نظام مهندسی ساختمان با نظر مساعد دولت بازنگری می شود.
مهدی میرفندرسکیˈ در مراسم بزرگداشت روز جهانی شهرساز که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، افزود: از حدود دو ماه قبل بحث به روز شدن قانون نظام مهندسیساختمان از سوی این سازمان مطرح شد که مورد استقبال وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: دو هفته قبل در جلسه اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با وزیر راه و شهرسازی مساله بازنگریقانون نظام مهندسی مورد توجه قرار گرفت و وزیر بر بازتعریف واژگانساختمان و مهندسی و همچنین تغییر در نظام فنی و مهندسی کشور تاکید کرد.

او بیان کرد: در راستای بازنگری در قانون مزبور، با توجه به بودجه کم دولت در اجرای پروژه های عمرانی، از این پس باید با نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان، پروژه های دارای توجیه اقتصادی، مهندسی شده و در راستای حفظ محیط زیست با مشارکت بخش خصوصی اجرا می شود.

وی گفت: براساس تاکیدات وزیر راه و شهرسازی مهندسان شهرساز باید به پروژه های عمرانی و شهری ورود پیدا کنند و عامل اجرای طرحهایی با توجیه اقتصادی و فنی باشند.

وی با اشاره به 9 مورد کلیدی در بازنگری قانون نظام مهندسی ساختمان که توسط شورای مرکزی سازمان مزبور تهیه شده است، گفت: از این تعداد چهار مورد شامل واگذراری مسوولیت صدور پروانه ساختمان و نظارت بر ساخت به سازمان نظام مهندسی، عضویت این سازمان در کمیسیون ماده 5 استانها و کمیسیون ماده 100 شهرداریها، تعیین تکلیف کمیسیون هم ارزی رشته های هفت گانه مربوط بهمهندسی شهرسازی به تصویب کمیسیون عمران مجلس رسید.

رییس گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: امروز دوران پرده نشینی شهرسازان کشور به پایان رسیده و شهرسازان از پشت پرده بیرون آمدند تا رسالت اصلی خود را به انجام برسانند.

میرفندرسکی افزود: جایگاه مهندسان شهرساز در کشور در حال ارتقاست و سازمان نظام مهندسی با استفاده از همگرایی 280 هزار مهندس شهرساز اینک از جایگاه پاسخ دهنده به جایگاه سازمان دهنده و سووال کننده دست یافته است.

وی تاکید کرد: با ارتقای جایگاه مهندسان شهرساز در کشور دیگر طرحهای توسعه شهری روی زمین نمی مانند و شهرسازان در کنار شهرداران این طرحها را در اسرع وقت اجرا می کنند.

او با اشاره به نتایج جلسه گروه های تخصصی شهرسازی کل کشور که در استان یزد برگزار شد، 

تهیه دستورالعمل طراحی و نظارت بر طرح های توسعه شهری از سوی مهندسان شهرساز را به عنوان دستاورد مهم این گردهمایی عنوان کرد و گفت: بر این اساس مهندسان شهرساز از صفر تا صد طرح های توسعه شهری را نظارت خواهند کرد.

وی بیان کرد: ساختمان های در حال ساخت در کشور باید همانند بسیاری از کالاهای مهم و اساسی مهر استاندارد بگیرند تا از رواج فرهنگ تخلف گرایی در ساخت و ساز جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: تفکیک اراضی، انطباق کاربری و ظرفیت سازی به عنوان محورهای مهم در دستور کار سازمان نظام مهندسی ساختمانکشور قرار گرفته است و تلاش ها در جهتی خواهد بود که از این پس در پروژه های عمرانی، نگاه پروژه ای به نگاه برنامه ای تغییر کند.
۱۸ آبان ۱۳۹۲ ۱۱:۱۵
ایرنا |
اشتراک در