مقررات دریافت مجوز نمای ساختمان از یک ماه دیگر در شهرداری تهران الزامی و ابلاغ می‌شود

نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهرتهران از تصویب مقررات نمای ساختمان در شورای شهر و ابلاغ آن تا یک ماه دیگر به شهرداری تهران خبر داد و گفت: در جریان صدور جواز ساخت و ساز باید مجوز مقررات نما نیز از شهرداری دریافت شود.

محمدمهدی تندگویان از اعمال تغییراتی در مقررات ساختمان خبر داد و اظهار داشت: در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران برای نخستین بار موضوعی در دست بررسی قرار دارد که بر اساس آن به مقررات ساختمان، مقررات نما نیز اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این تغییرات در جریان صدور جواز ساخت و ساز باید مجوز مقررات نما نیز از شهرداری دریافت شود، در واقع همان مسیری که برای ساخت بنا طی می‌شود باید برای نمای ساختمان نیز انجام شود.

نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر فردی در ضوابط و مقررات جدید تخلف کند شهرداری با آن برخورد خواهد کرد، ادامه داد: طرح‌های مطالعاتی این امر رو به اتمام است و فرمت‌های استعلام نیز آماده شده اما هنوز در کمیسیون شهرسازی به تصویب نرسیده است.

وی ادامه داد: با تصویب این طرح و ابلاغ آن به شهرداری شهروندان باید نقشه‌ و طرح نما را به‌علاوه ماده‌ای که می‌خواهند در نما مورد استفاده قرار دهند به دفاتر خدمات الکترونیک اعلام کنند تا در کمیسیون‌های خاصی که در شهرداری مناطق تشکیل خواهد شد،  بررسی شوند، بعد از تأیید طرح و ماده اعلام‌شده اجازه انجام کار صادر خواهد شد.

تندگویان با بیان اینکه هر فردی که از نقشه و متریالی که اعلام کرده تخلف کند اجازه ساخت از او سلب می‌شود،‌ افزود: در گذشته برای نما هیچ‌گونه نظارتی وجود نداشت ولی از این پس این اتفاق رخ خواهد داد.

وی در ادامه یادآور شد: در استفاده از ماده مورد استفاده برای نما محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، به‌عنوان مثال متریال مورد استفاده باید استاندارد و بومیت منطقه‌ای، محلی و کشوری در آن لحاظ شده باشد، در این بین موضوع استانداردسازی نما بسیار مهم است یعنی نمای تمام‌شیشه‌ای که باعث هدررفتن انرژی می‌شود و مناسبت بومی و محلی ندارد باید حذف شود.

نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: نمی‌توان معمار را محدود به استفاده از طرح‌های خاص برای نما کنیم اما می‌توانیم الگوهای بهینه و بومی را مطرح کرده المان‌های درست را ارائه دهیم تا بر اساس آن طراحی انجام شود. اگر طراحی نما به‌گونه‌ای باشد که از نظر ما مردود باشد کتباً اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه طراحی نهایی نما و زیباسازی به‌گونه‌ای است که نباید دست معمار را در آن بست، ادامه داد: کمتر از یک ماه دیگر این طرح آماده ابلاغ به مناطق شهرداری خواهد شد، در حال حاضر در حال بررسی قوانین هستیم.

۱۴ آبان ۱۳۹۲ ۱۰:۳۷
تسنیم |
اشتراک در