وزارت نیرو ایمن‌سازی تاسیسات برق و آب کشور را پیگیری می‌کند

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه مدیریت بحران مورد توجه بخش‌های مختلف وزارت نیروست، گفت: اگر بگوییم تاسیسات آب و برق صددرصد ایمن هستند، اغراق کرده‌ایم، اما موفقیت در این عرصه و بسترسازی لازم نیازمند همکاری سازمان مدیریت بحران و معاونت راهبردی ریاست جمهوری به منظور تامین اعتبار است.

جلال جهانبخشی با بیان اینکه «تهدیدهای طبیعی» موضوع مدیریت بحران در کشور هستند، گفت: در این میان سیل و زلزله در ایران بیش از سایر بلایای طبیعی رخ می‌دهند و ایجاد شرایط بحرانی ناشی از بروز این حوادث را هر ساله در نقاط مختلف کشور تجربه می‌کنیم.

وی درباره نقش وزارت نیرو در مدیریت بحران بویژه پیشامد بلایای طبیعی چون سیل و زلزله گفت: اگر آب و پس از آن برق را مهمترین نیازها در شرایط بحران بدانیم، وزارت نیرو متولی این دو بخش است. اما وزارت نیرو در بحث زلزله، همانند سایر بخشها تاثیرپذیر است و باید تمهیدات لازم را در این خصوص بیاندیشد و از میزان آسیب‌پذیری‌اش بکاهد.

نماینده وزارت نیرو در شورای سیاستگذاری کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE که امسال در چهارم و پنجم دی ماه به مناسبت دهمین سالگرد زلزله بم برگزار خواهد شد افزود: در شرایط بحرانی بویژه زلزله که در ایران معمولا در شب اتفاق می‌افتد، تامین برق و آب از اولویت‌های اساسی مدیریت بحران است،‌ به همین خاطر وزارت نیرو تلاش می‌کند تمام سیستم‌های تولید کننده، انتقال دهنده و توزیع کننده آب و برق خود را ایمن کند که هم خساراتش در مواقع بحران کاهش یابد و هم خدماتش را به مردم تداوم ببخشد.

وی با بیان اینکه منشا اصلی سیل،‌ مختل شدن جریان آب در مجاری طبیعی خودش یعنی رودخانه است، اظهار کرد: مدیریت رودخانه‌ها و آبهای سطحی بر عهده وزارت نیروست. البته تاسیساتی از جمله سدها و نیروگاه‌های آبی که وزارت نیرو در مجرای رودخانه‌ها ایجاد کرده است از ایمنی کافی برخوردار هستند. اما لازم است سیاستگذاری برای ایمن سازی و مابقی منابع تاثیر پذیر با همکاری و هماهنگی همه ارگانهای ذیربط و به ویژه بخشهای مسئول انجام شود.

جهانبخشی با اشاره به اینکه تاسیسات آبی و برقی همانند تمامی ساخت و سازهایی که صورت می‌پذیرد، بر اساس دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های موجود ساخته می‌شوند، گفت: بنابراین ایمنی اولیه به جهت همین طراحی مطابق با اصول در این تاسیسات محقق خواهد شد ولی ممکن است در برخی تاسیسات جانبی یا به علت تاثیر متقابل بخشهای دیگر، آسیب پذیری وجود داشته باشد که بخش‌های مرتبط باید پیگیر رفع آنها باشند.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ضمن تاکید بر اینکه اگرچه شواهد نشان می‌دهد در کشور ما هنوز موضوع مدیریت بحران چندان جدی نیست، اما وزارت نیرو وضعیت ساخت تاسیسات را رصد می‌کند، گفت: جنس مدیریت بحران از جنس برنامه ریزی است، اما متاسفانه و بویژه در چند سال اخیر برنامه‌ریزی جایگاه خودش را در کشور نداشته است.

وی افزود:‌ در حالی که مدیریت بحران قابل توجه بخشهای مختلف وزارت نیروست، اگر بگوییم تاسیسات آب و برق صد در صد ایمن هستند، اغراق کرده‌ایم. اما موفقیت در این عرصه و بستر سازی لازم به منظور ایمن سازی زیر ساخت‌های اساسی کشور،‌ نیازمند همکاری سایر بخش‌ها از جمله سازمان مدیریت بحران و معاونت راهبردی ریاست جمهوری به منظور تامین اعتبار است.

جهانبخشی گفت: موضوع آلودگی آب نیز یکی از تهدیدهای جدی در مدیریت منابع آب است که به علت عدم توجه کافی در فرهنگ سازی مناسب، در حال افزایش نیز هست. اگرچه این موضوع هم مدنظر وزارت نیرو بوده و هست و اقدامات زیادی انجام گردیده ولی توجه و همکاری جدی تری در مهار و مدیریت این مسئله نیز احساس می‌شود، موضوع HSE در وزارت نیرو از قبل و در کارگاه‌ها توسط پیمانکاران مورد توجه بوده است ولی به صورت رسمی طی چند سال اخیر و از زمان ریاست جناب آقای مهندس چیت چیان (وزیر نیرو) بر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو مورد پیگیری قرار گرفته و با تعریف ساختار های مربوطه از انسجام بیشتری برخوردار شده است. این موضوع پس از بررسی‌های کارشناسی و تطبیق هماهنگی فعالیت‌ها و موضوع‌های کاری، در تاریخ پانزدهم مرداد امسال با ابلاغ معاون وزیر نیرو در امور تحقیقات و منابع انسانی به دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اضافه شده است.

۲۹ مهر ۱۳۹۲ ۱۴:۴۳
ایسنا |
اشتراک در