طراحی شهرک فرودگاهی تا پایان برنامه پنجم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احتمالاً منابع مالی تکمیل مترو فرودگاه امام خمینی (ره) از محل فاینانس چینی تأمین می‌شود، از طراحی شهرک فرودگاهی و مناطق آزاد و تجاری فرودگاه امام تا پایان برنامه پنجم خبر داد.

عباس آخوندی به همراه جمعی از معاونان خود و مدیران حمل و نقل هوایی از فرودگاه امام خمینی (ره)، طرح توسعه این فرودگاه، شهرک فرودگاهی و پروژه اتصال مترو به فرودگاه امام خمینی (ره) و شهر جدید پرند بازدید کرد.

در این مراسم رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، قائم‌مقام وزیر در امور هوانوردی و هواشناسی، مدیرکل فرودگاه امام خمینی (ره) و جمعی دیگر از مسئولان وزیر را همراهی می‌کردند.

عباس آخوندی در حاشیه این بازدید و در جمع خبرنگاران درباره مترو فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار داشت: پروژه متروی فرودگاه امام خمینی (ره) و شهر جدید پرند، پروژه‌ای مهم و استراتژیک برای اتصال این فرودگاه به تهران از طریق ریل است.

وی افزود: این مسیر ریلی خطی است که با همکاری شرکت مترو و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اجرایی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متروی فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند 52 کیلومتر طول دارد، تصریح کرد: مسیر مترو از ایستگاه متروی شاهد شروع می‌شود سپس به ایستگاه شهرک آفتاب می‌رسد، پس از آن ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) را خواهیم داشت و سپس از آنجا به شهر جدید پرند متصل خواهد شد.

* تأمین منابع مالی مترو فرودگاه امام خمینی (ره) از طریق فاینانس چین

آخوندی درباره منابع مالی برای اجرای این پروژه، گفت: یک سری منابع مالی اولیه برای این پروژه در نظر داریم؛ به دنبال آن هستیم که بتوانیم این منابع اولیه را با فاینانس چین پیوند بزنیم که اگر این موضوع رخ دهد، می‌توان استفاده بهینه از این منابع داشت.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در این راستا مطالعات اولیه با بانک و شرکت متروی تهران انجام شد که در حال ادامه یافتن است، اما تا یک ماه آینده مسائل مالی ساماندهی می‌شود.

آخوندی اضافه کرد: وقتی مشکلات مالی به سامان رسید تعهد زمانی برای فعال شدن ایستگاه‌ها خواهیم داشت.

به گزارش فارس، به علت بلوکه شدن پول نفت ایران به دلیل شرایط تحریم، در کشور چین، ظاهراً مقرر شده است چینی‌ها فاینانسی در ایران ارائه دهند و منبع را از محل پول نفت بلوکه شده در آنجا، تأمین کنند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد:‌ در هر صورت باید اتصال فرودگاه امام خمینی (ره)‌ به مترو، راه‌آهن و شهر جدید پرند به صورت یکپارچه انجام شود تا خدمات به مردم افزایش یابد.

* لزوم استفاده از فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه و ایجاد شهر فرودگاهی

آخوندی با اشاره به ماده 166 قانون برنامه پنجم توضیح داد: طبق این قانون باید در بحث حمل و نقل مسافری و بار برتر باشیم و در کنار فرودگاه امام خمینی (ره)، شهر فرودگاهی، منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه تجاری‌ ایجاد کنیم که لازم است در این باره پیگیری‌های انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود:‌ در گام اول باید حمل ‌و نقل هوایی به سیستم ریلی متصل شود، سپس اتصال به شبکه جاده‌ای و شهرهای اطراف قم و تهران را داشته باشیم.

آخوندی اظهار داشت: به این می‌اندیشم که چگونه می‌توان در شهر فرودگاهی فرودگاه امام، موضوع افزایش تقاضا و ایفای نقش در بازار بین‌المللی پیگیری شده و توسعه یابد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد: با تحرک‌های وزیر امور خارجه در حوزه بین‌الملل، بتوان پشتیبانی خاصی داشت تا با پیاده کردن اندیشه‌ها سهم ایران از تجارت افزایش یابد.

آخوندی با تأکید بر اینکه باید در حوزه بار و مسافر تسهیلاتی فراهم شود، تصریح کرد: احتمالاً مجبور باشیم، از سیستم‌های فاینانس بین‌المللی و سیستم‌های سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه و شهر فرودگاهی استفاده کنیم، زیرا در هر صورت منابع داخلی برای اجرای این کار محدود است.

* طراحی شهرک فرودگاهی و مناطق آزاد و تجاری فرودگاه امام تا پایان برنامه پنجم

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ در این باره ارزیابی مقدماتی انجام داده‌ایم، تا در طول برنامه پنج ساله، موضوع شهرک فرودگاهی و مناطق آزاد و ویژه تجاری محدوده فرودگاه را طراحی کنیم و این نقشه را به تصویب مجلس برسانیم، البته کلیات آن مصوب مجلس است.

آخوندی یادآور شد: پس از این مورد فعالیت اجرایی آغاز می‌شود که امیدواریم با کمک مجلس و همت دولت بتوان حمل‌ و نقلی در شأن ملت ایران داشت.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم تکمیل ترمینال 2 فرودگاه امام خمینی (ره) ‌اظهار داشت:‌ این ترمینال 3.5 برابر ترمینال یک ظرفیت دارد و حدود 20 میلیون مسافر از این ترمینال سالانه جابه‌جا خواهد شد.

آخوندی افزود: در گام بعد باید ترمینال 3 ساخته شود که این ترمینال نیز ظرفیت جابه‌جایی سالانه 20 میلیون مسافر خواهد داشت.

۲۸ مهر ۱۳۹۲ ۱۰:۱۶
خبرگزاری فارس |
اشتراک در