پتوهای فوق عایق گرما با ساختار نانویی برای نخستین بار در کشور

محققان برای نخستین بار در کشور با استفاده از ساختارهای نانویی موفق به تولید پتوهای فوق عایق گرما شدند.

 دانشگاه تربیت مدرس برای نخستین بار در کشور با استفاده از ساختارهای نانویی موفق به تولید پتوهای فوق عایق گرما شدند. حسین گیلانی یکی از محققان این طرح افزود: این کار با تزریق آئروژل سیلیکا به ساختار پشم شیشه و پنبه نسوز پتوهای موجود انجام شده است.

آئروژل نوعی ساختار متخلل با حفرات نانومتری است که به دلیل وجود این حفره های هوا، عایق بسیار مناسبی در برابر گرما محسوب می شود زیرا هوا نیز نوعی عایق حرارت به شمار می رود.

این محقق خاطرنشان کرد: این نوع پتوها دارای نمونه خارجی است و این تیم برای اولین بار در کشور موفق به بومی سازی این نوع پتوها شده است. گیلانی کاربرد این نوع پتوها را در صنایع نفت، گاز و صنایع پتروشیمی، صنایع نظامی و نیروگاه ها عنوان کرد و گفت: این نوع پتوها در صنایعی که نیاز به عایق سازی لوله ها و مخازن در دمای بالا است، بسیار مناسب هستند.

وی افزود: همچنین این نوع پتوها در تجهیزات نظامی کاربرد خواهد داشت زیرا این تجهیزات در اثر شلیک ممکن است داغ شوند که بکارگیری این پتوها از هدررفت حرارت و گرما جلوگیری می کند. همچنین در نیروگاه برق، هنگامی که قرار است عایق سازی بویلرها و لوله هایی که با بخار داغ کار می کند، انجام شود بکارگیری این پتو ها مفید خواهد بود.

وی تاکید کرد که ضخامت این پتوها یک سوم پتوهای معمولی است و به تبع آن وزن و حجم آن نیز به همین اندازه کاهش می یابد؛ بنابراین می توان در مواردی که محدودیت حجم وجود دارد از آنها استفاده کرد.

این محقق ادامه داد: محدوده دمایی این پتو از دمای اتاق (۲۵ درجه سانتیگراد) تا یکهزار درجه سانتیگراد است که استفاده از آن در دمای بالاتر از ۴۰۰ درجه سانتیگراد مقرون به صرفه است.

گیلانی در مورد ارزش افزوده تولید این نوع پتوها گفت: این نوع پتوها هنوز به تولید انبوه نرسیده است و نمونه نیمه صنعتی آن در دانشگاه تولید شده است. این طرح حاصل کار یک تیم دونفره متشکل از «فاطمه پاشایی» و حسین گیلانی است.

این طرح که در گروه پلیمر دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس و با نظارت دکتر «مهرداد کوکبی» انجام شده، در هشتمین جشنواره فناوری نانو به عنوان ۱۲ طرح برگزیده در طرح های نوآورانه انتخاب شد.

۲۷ مهر ۱۳۹۲ ۱۰:۱۱
ایرنا |
اشتراک در