طرح کارورزی،آزمون وکنترل کارگران فنی ساختمان

درحالی که به دلیل کمبود اعتبار،آموزش کارگران ساختمانی مغفول مانده است،اماهمزمان برخی ازفعالان مهندسی حوزه مسکن درگفت وگو با صما طرح پیشنهادی خود با عنوان طرح کارورزی،آزمون وکنترل کارگران فنی ساختمان را مطرح کرده اند که به گفته آنها نه تنها هزینه زیادی دربرندارد،بلکه امکان عملی اجرای این مهم را فراهم می کند.

موضوع آموزش کارگران ساختمانی درحالی دردوره های مختلف باقوت دنبال نشده است که به اعتقاد کارشناسان کلید کیفی سازساختمان نزدکارگران فنی ساختمان است.

به اذعان دست اندرکاران حوزه ساختمان چنانچه تمامی مقدمات مربوط به استانداردسازی ساختمان رعایت شود،اماعوامل فنی ساخت ازمهارت لازم برخودارنباشد،به هیچ وجه امکان ساخت کیفی مسکن فراهم نخواهد شد.

دراین زمینه علی پاشایی-فعال حوزه مهندسی درگفت وگو با صما بااشاره به اینکه با توجه به ساخت 100 میلیون مترمربع مسکن درکشورباید 3 میلیون کارگردارای کارت مهارت درکارگاه ها فعال باشند تاکید کرد: چنانچه به فرآیند کارساختمان نظری بیندازیم می بینیم که تمامی آموزشهای مختلف مهندسی وفنی ،مدارک فنی ،مقرارت ملی ساختمان واستانداردهای تدوین شده برای این است که درنهایت کارگران فنی مختلف شامل آرماتوربند،بتن ریز،گچ کار،تکنیسین موتورخانه و... قادرشوند استانداردهای ساخت وسازرا درعمل اجرایی کنند.

وی ادامه داد: براین اساس چنانچه کارگران فنی وساده ازمهارت لازم برخوردارنباشند به هیچ وجه امکان اجرای مقررات ملی ساختمان فراهم نخواهد شد.

پاشایی ادامه داد: درحال حاضربا توجه به اینکه عمده شاغلان وکارگران ساختمانی،به صورت روزمزد کارمی کنند،براین اساس چنانچه این عده بخواهند کار خود را برای یک دوره کوتاه به حالت تعلیق درآورند ودنبال آموزش بروند،این امر سبب می شود که ازدرآمد مدنظرخود بازمانندواین امرباعث می شود که این قشر انگیزه ای برای آموزش ودریافت کارت مهارت نداشته باشند.

این فعال حوزه مهندسی تاکید کرد: درهمین حال با درنظرگرفتن اینکه عمده آموزش های سازمان فنی وحرفه ای جنبه تئوریک دارد،درنتیجه دوره های آموزشی این سازمان نمی تواند سبب تربیت کارگرماهرفنی شود.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به این امر تنها راهکارعملی وکم هزینه که می تواند این معضل را حل کنددراعزام نیروهای فنی آموزش دیده درکارگاه های ساختمانی است تا این عده به صورت مستقیم کارگران ساختمانی را آموزش دهند،بدین ترتیب به جای اینکه کارگران به آموزشگاه ها بیایند،مربیان نزد کارگران می آیند وبه صورت عملی آموزشهای لازم را به آنها می دهند.

پاشایی درباره جزئیات این طرح گفت: براین اساس کارگران فنی که ازسوی مربیان درمحل کارگاه آموزش می بینند،پس از کسب آموزشهای لازم می توانند یک کارت مهارت موقت دریافت کنند وسپس تدابیرلازم برای اخذ کارت مهارت دائم نیزباید اندیشیده شود.

وی درعین حال خاطرنشان ساخت: برای تحقق این طرح احتمالی وزارت راه وشهرسازی وسازمان فنی وحرفه ای باید تعامل لازم راباهم داشته باشند،این درحالی است که شهرداری نیزباید دراین زمینه ورود پیدا کند وپروژه های ساختمانی که ازکارگران ساختمانی غیرماهراستفاده می کند را تعطیل کند و استفاده از آنها را جزء تخلفات ساختمانی محسوب کند.

 اما درهمین زمینه نیزمدیر اجرایی آموزش سازمان آموزش و فنی و حرفه ای با اشاره به اینکه آموزش کارگران ساختمانی از الزامات لازم و ضروری برای ارتقای کیفی سازی ساختمان هاست تاکید کرد: با توجه به فراهم شدن زمینه های لازم دستگاه های ذی ربط شامل وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور با همکاری سازمان فنی و حرفه ای باید آموزش کارگران ساختمانی را در دستور کار خود قرار دهند.

علی حاتم زاده در گفت و گو با «صما» در این زمینه خاطرنشان ساخت: چنانچه به قوانین فرادستی در این زمینه نیم نگاهی بیندازیم می بینیم که قوانین جامع و کاملی در زمینه ضرورت های آموزش کارگران ساختمانی به تصویب رسیده است، این در حالی است که در عمل این قوانین به بوته فراموشی سپرده شده اند.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال در ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بر توسعه منابع انسانی در بخش نیروهای کار صنعت ساختمان تاکید نشده است.

حاتم زاده خاطرنشان ساخت: در همین حال در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن که در سال 1387 به تصویب رسیده نیز بحث صدور پروانه فنی و ارتقاء مهارت لازم برای نیروهای صنعت ساختمان با همکاری سازمان های متولی پیش بینی شده است.

مدیر اجرایی آموزش سازمان آموزش و فنی و حرفه ای همچنین در ادامه به یکی دیگر از قوانین موجود در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت:  در همین حال براساس کمیسیون اصل 138 قانون اساسی، مصوبه برنامه آموزش و صدور پروانه کارگران ساختمانی به تصویب رسیده است که براساس آن طی یک برنامه پنج ساله سازمان آموزشی و فنی و حرفه ای با همکاری وزارت ر اه نسبت به آموزش سالیانه یک میلیون و سیصد هزار کارگر ساختمانی باید اقدام کنند.

حاتم زاده در عین حال با اشاره به اینکه براساس قانون بیمه تامین اجتماعی کارگران یکی از الزامات استفاده ازمزایای بیمه، دارابودن کارت مهارت فنی است تاکید کرد: در نهایت براساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور قانون الزام فراگیری آموزش فنی و حرفه ای برای اشتغال به کار نیز مصوب شده است.

مدیر اجرایی آموزش سازمان آموزش و فنی و حرفه ای با اشاره به اینکه در همه قوانین مذکور دستگاه های ذی ربط ملزم به آموزش کارگران ساختمانی شده اند اذعان داشت: با توجه به اینکه ظرفیت های دولتی پاسخگوی همه نیازهای این حوزه نیست، بنابراین لازم است دستگاه های متولی نظیر وزارت راه و شهرسازی و کشور در این زمینه ورود پیدا کنند تا شرایط لازم برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی فراهم شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه تشکل ها و صنوف مختلفی در حوزه صنعت ساختمان شامل سازمان نظام کاردانی و... وجود دارد، قطعا اگر اعتبارات لازم به سازمان متبوع ما تخصیص داده شود، این امکان فراهم می شود که سازمان فنی و حرفه ای با همکاری تشکل های مذکور نسبت به آموزش کارگران صنعت ساختمان اقدامات لازم را انجام دهد.

این مسئول تاکید کرد:پیشتر سازمان فنی و حرفه ای با همکاری وزارت وقت مسکن و شهرسازی همکاری خوبی در امر آموزش کارگران ساختمانی را تجربه کرد، این در حالی است که به دلیل کمبود اعتبار، این همکاری تداوم نیافت.

مدیر اجرایی آموزش سازمان آموزش و فنی و حرفه ای یادآور شد: در حال حاضر با توجه به فضای مثبتی که ایجاد شده است و با در نظر گرفتن دغدغه های وزیر راه و شهرسازی در امر کیفی سازی مسکن، به نظر می رسد چنانچه همکاری مشترکی در این زمینه بین وزارتخانه راه و شهرسازی و سازمان متبوع ما صورت گیرد، می توان امیدوار بود که آموزش کارگران ساختمانی مجددا با قوت آغاز شود که تحقق این امر می تواند زمینه سازساخت کیفی مسکن در کشور شود.

۲۳ مهر ۱۳۹۲ ۰۹:۵۳
صما |
اشتراک در