تصویب طرح جامع مقابله با آتش‌سوزی

فرماندار شیراز از تدوین و تصویب طرح جامع مقابله با آتش‌سوزی در این شهرستان خبر داد.

 جواد زرین کلاه اظهار داشت: عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست سال‌ها است در فصول مختلف و به ویژه تابستان دچار حریق و آسیب‌های جدی می‌شوند در حالی که تقسیم وظایف بین دستگاه‌ها تدوین شده است، اما در صحنه عمل هماهنگی‌های کامل وجود ندارد و برخی از وظایف خود در این زمینه آگاهی ندارند.

وی تصریح کرد: بر اساس تبصره ذیل ماده 47 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع در مواقع آتش‌سوزی، ماموران دولتی اعم از کشوری و لشکری و شهرداری‌ها  که در نزدیکی محل حریق باشند، در مقابل تقاضای ماموران جنگل‌بانی، نیروی انتظامی و بخشداری‌ها موظفند با تمام وسایلی که در اختیار دارند به اطفای حریق بپردازند.

رئیس ستاد بحران شیراز ادامه داد: بر اساس این قانون در طرح جامع مقابله با آتش‌سوزی در منابع طبیعی و محیط زیست این شهرستان، وظایف هر یک از دستگاه‌ها در هنگام حادثه مشخص شده است.

زرین کلاه پارک‌های ملی، پناهگاه‌های حیات وحش، مناظر طبیعی و ... را ثروت‌های ملی پراهمیتی ارزیابی کرد و گفت: خشکسالی‌های اخیر اثرات بسیاری را بر روی این ثروت‌های خدادادی گذاشته است از این رو برای حفاظت از این گونه مناطق و منابع طبیعی لازم است برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.

وی افزود: به دلیل اهمیت این‌گونه مناطق طرح جامعه مقابله با آتش‌سوزی در منابع طبعی و محیط زیست تدوین شد و با اجرای آن به دنبال کاهش هزینه‌های مادی و معنوی ناشی از آتش‌سوزی در این مناطق هستیم.

فرماندار شهرستان شیراز اضافه کرد: محوریت این طرح حفاظت و حراست از منابع طبیعی، ثروت‌های ملی و محیط زیست است که باید برای حفظ آنها با برنامه‌ریزی در مسیر مقابله با آتش‌سوزی این مناطق حرکت کنیم.

زرین کلاه بیان کرد: در این طرح با توجه به دغدغه‌های موجود در عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست تلاش می‌شود تا کمبودهای موجود، شرح وظایف و عملکرد دستگاه‌ها در مواقع بحران معرفی شود و موضوعاتی مانند آموزش، مانورهای اطفای حریق، اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه آموزش نیروهای نظامی و انتظامی، سازمان‌های مردم‌نهاد، شوراهای اسلامی روستاها، معرفی روش‌های اطفای حریق و آموزش شهروندی در این زمینه و فرهنگ‌سازی در مقابله با آتش‌سوزی‌ها را مورد تاکید قرار داد.

رئیس ستاد بحران شهرستان شیراز در پایان اضافه کرد: زیرساخت‌های این طرح جامع است و نقش و وظایف هر یک از دستگاه‌ها را پیش از وقوع حوادث، هنگام حادثه و پس از مقابله با حادثه به‌خوبی مشخص کرده و در آن تمام نیازهای قابل پیش‌بینی مورد توجه قرار گرفته است.

۲۱ مهر ۱۳۹۲ ۱۴:۲۴
خبرگزاری فارس |
اشتراک در