دستورالعمل گودبرداریهای عمیق تدوین شود

به دنبال بازدید حضوری اعضای کمیسیون عمران شورای شهرتهران از محل گود 40متری پروژه برج‌سازی ایران‌زمین که پس ازآن مقررشد شهردارتهران ابهام های جدی حادثه مذکور را تا آخرهفته جاری به صورت کتبی به شورای شهر تقدیم کند،همزمان چند تن ازاعضای کمیسیون عمران مجلس نیزبه اظهارنظردرباره این موضوع پرداختند وخواستارتدوین آیین نامه گودبرداری عمیق شدند.

علی نعمت چهاردولی – عضو کمیسیون عمران مجلس – ضمن تشریح علت مستقیم بروزحوادث ناشی ازگودبرداری خاطرنشان ساخت: علت مستقیم این نوع حوادث ناشی از عدم آشنائی اغلب مجریان با اصول صحیح گود برداری است که این نیز به روش گزینش وتایید صلاحیت مجریان ساختمانی برمی گردد که درجایی به دقت تایید صلاحیت نشده اند.

 این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در اجرای فرآیند گودبرداری دومبحث یکی مبحث هفتم که مربوط به پی ،پی سازی وگودبرداری است ویکی مبحث 12 که مربوط به ایمنی وحفاظت گودبرداری و ایمنی وحفاظت کارگاه ها است رعایت نمی شود گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان به جای متمرکزکردن توان خود برروی افزایش کیفیت ساخت وسازها و بالابردن استاندارد های کیفی و ایمنی، همت خود را برروی افزایش حق الزحمه اعضای خود معطوف کرده است واین امرسبب غفلت این سازمان از اجرای مقررات ایمنی ومقررات ساختمان سازی می شود که نتیجه آن روزچنین حوادثی است.

وی همچنین درپاسخ به این سوال که تکلیف دستگاه مدیریت شهری به عنوان مسوول صدورمجوزساخت وسازدربروز این حوادث چیست؟شهرداری روی دیگرماجراست که به دلیل تراکم فروشی وصدورمجوز ساخت وسازدرهمه پهنه شهر،نمی تواند ارزیابی دقیقی ازامکان سنجی گودبرداری های عمیق داشته باشد.

چهاردولی تاکید کرد:درحال حاضربا توجه به حجم بالای تراکم فروشی ازسوی شهرداری ونیزرواج بلند مرتبه سازی ،این امرباعث شده که دست اندرکاران بسیاری ازپروژه های ساختمانی برای تامین پارکینگ خود ناگزیراز گودبرداری های عمیق و پر مخاطره شوند.،این درحالی است که همزمان با اپیدمی شدن این مساله ،روشهای فنی واجرایی این گودبرداری های عمیق ودستورالعمل ها وآیین نامه های به روزدراین زمینه تصویب نشده است،که برای اجرایی کردن این مساله لازم است که دولت آیین نامه اجرای گودبرداری های عمیق را تدوین کند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین درباره دستورالعمل گودبرداری ساختمان که با همکاری سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی، شورای شهر و شهرداری درسنوات قبل تدوین شدتصریح کرد: این دستورالعمل بیشتر جنبه اداری دارد وبه صورت کلی گویی است،این درحالی است که لازم است دستورالعمل گودبرداری های عمیق درمحیط شهری که حاوی جزئیات دقیق وفنی است تدوین شود.

این نماینده مجلس با اظهار تاسف ازاینکه دربروز هرحادثه گودبرداری دورباطل مقصرشناختن؛ دستگاه های ذی ربط شامل شهرداری؛ نظام مهندسی؛ وزارت راه؛ وهمچنین مالک ؛ پیمانکارومهندس ناظرتکرار می شود تاکید کرد: به جای مقصرشناختن باید راهکاری ارائه شود تا این حوادث ناگوارتکرارشود.

چهاردولی افزود: بی شک چنانچه دستگاه های مرتبط به ساخت وسازشامل وزارت راه وشهرسازی،شهرداری،سازمان نظام مهندسی ونیزشورای شهر به تکالف قانونی خود به درستی عمل کنند،می توان امیدی به ریشه کن شدن مشکل ناشی ازگودبرداری های غیراصولی بود،درغیراین صورت متاسفانه باید کماکان شاهد تکراراین سیکل معیوب باشیم.

ریشه کن کردن گودبرداری های غیراصولی عزم ملی می خواهد

درهمین حال منصورآرامی –عضو کمیسیون عمران مجلس – نیز درگفت وگو با صما با اشاره به اینکه تدوین آیین نامه گودبرداری های عمیق امری ضروری است که با همت وهمکاری دولت،نظام مهندسی ،شهرداری ،مجلس ونیزشورای شهرباید تدوین شود گفت: مشکل تامین پارکینگ واحدهای مسکونی باعث رواج گودبرداری های عمیق وپرمخاطره شده است.این امرفقط مختص به تهران نیست ودامنه این موضوع دربسیاری ازکلانشهرها وسایرشهرنیزرواج پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: این درحالی است که همزمان با این اتفاق هیچ دستورالعمل مشخص ومرجعی که دست اندرکاران ومجریان ساختمانی به آن رجوع پیدا کنند تدوین نشده است واین مساله باعث می شود که متاسفانه حوادث ناشی ازگودبرداری های غیراصولی درکشور کماکان ادامه داشته باشد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین با اشاره به ضرورت انجام آزمایش های خاک وژئوتکنیک درفرآیند گودبرداری گفت: عدم انجام آزمایش های ژئوتکنیک نیزازجمله مواردی است که می تواند دربروز حوادث ناشی از گودبرداری موثرواقع شود.براین اساس باتوجه به اینکه روند نوسازی بافت های فرسوده درکشور فراگیرشده است وبادرنظرگرفتن اینکه دراغلب موارد خاک اغلب این مناطق آبرفتی وسست است،براین اساس درنظرنگرفتن تمهیدات وملاحظات فنی درفرآیند گودبرداری این مناطق می تواند به شدت خطرسازشود.

آرامی درعین حال افزود: باتوجه به این موارد به نظرمی رسد که حل مضعل گودبرداری های غیراصولی امری است که نیازبه یک عزم ملی می خواهد وباید تمامی ارگان های ذی ربط دراین زمینه ورود پیداکنند ،براین اساس باتوجه به حساسیت موضوع قطعا کمیسیون عمران مجلس دراین زمینه فعالانه وارد عمل خواهد شد.

بررسی خلاء های قانونی دستورالعمل گودبرداری                                                 

اما دراین زمینه سید مهدی هاشمی –رئیس کمیسیون عمران مجلس-  نیزدرگفت وگو با صما بااشاره به اینکه مجلس این هفته به یک جمع بندی نهایی درباره حادثه گودبرداری ایران زمین خواهد رسید خاطرنشان ساخت:فقدان دستورالعمل وآِیین نامه مرجع ومتحدالشکل درباره گودبرداری های عمیق ،دلیل قانع کننده ای برای بروزاین نوع حوادث نمی شود،درباره گودایران زمین ،آنطور که بررسی های اولیه نشان می دهد،ازقرارمعلوم مکاتباتی ازسوی دستگاه های ذی ربط وجود داشته است ونسبت به خطرپذیری این گود هشدارهای لازم صورت گرفته است،اما متاسفانه عوامل فنی ودست اندرکاراین پروژه به آن توجهی نکرده اند.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه هفته جاری جزئیات دقیق علت بروز حادثه ایران زمین دراختیارکمیسیون عمران قرارخواهد گرفت،براین اساس همزمان این کمیسیون با استفاده از کارشناسان فنی دراین زمینه تحقیقات لازم را انجام خواهد داد.بدین ترتیب همزمان خلاء های قانونی این موضوع مورد بررسی دقیق قرارخواهد گرفت وچنانچه لازم باشد قطعابه موضوع "ضرورت های تدوین آیین نامه گودبرداری های عمیق" نیزتوجه ورسیدگی های لازم خواهد شد.

۲۱ مهر ۱۳۹۲ ۱۱:۵۵
صما |
اشتراک در