اجرای نظام نامه ارجاع کار در گرو راه اندازی بانک جامع اطلاعاتی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی لازمه اجرای نظام نامه اولویت بندی ارجاع کار نظارت ساختمان را راه اندازی یک بانک جامع اطلاعاتی و سیستم ارزیابی عملکرد مهندسان دانست.

محمدرضا اخوان عبداللهیان نظام نامه ارجاع کار را عین قانون و آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی دانست و گفت: با توجه به افزایش روزافزون شمار مهندسان این نگرانی وجود دارد که نتوانیم در آینده توزیع و ارجاع کار متناسب با عدالت اجتماعی را محقق کنیم.

وی ضمن مخالفت با توزیع کوپنی و مساوی کار بین مهندسان گفت: توزیع کار باید به طور مناسب و براساس شایسته سالاری صورت گیرد. همانطور که در قانون نیز به جای ارجاع کار سهمیه ای با متراژ مساوی، بر ارجاع کار مناسب تاکید شده است.

اخوان با تاکید بر اینکه در کنار ارجاع کار مناسب باید توسعه خدمات مهندسی برای مهندسان مدنظر قرار گیرد گفت: با مراجعه به بانک جامع اطلاعاتی، عملکرد یک مهندس در سال های اخیر ارزیابی و مشخص می شود که آسایش، امنیت، مطلوبیت و مقررات ملی تا چه حدی در ساخت یک ساختمان رعایت شده است.

وی تاکید کرد: پس از ایجاد این بانک و سیستم باید نظام رقابتی شایسته سالاری را در کشور جا بیندازیم.

اخوان گام دوم در مسیر اشتغال زایی و برقراری عدالت برای شایسته سالاری در کشور را در گرو توسعه خدمات فنی مهندسی دانست و افزود: در کنار ارجاع کار باید توسعه خدمات داخلی و خارجی مدنظر قرار گیرد و مهندسان در زمینه ساخت راه، پل، سد و صدور خدمات فنی مهندسی فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه طی 5 سال گذشته ارجاع کار به صورت الکترونیکی و طبق نگاه شایسته سالاری در استان خراسان رضوی انجام شده است، اجرای صحیح نظام نامه اولویت بندی ارجاع کار نظارت را موثر در تحقق اجرای کامل مقررات ملی ساختمان، ارتقای کیفیت ساخت و سازها، عدالت اجتماعی، اشتغال و رفاه دانست.

اخوان همچنین با تاکید بر ایجاد وحدت رویه در بین استان ها در بحث ارائه خدمات مهندسی گفت: در چنین شرایطی جایگاه سازمان نظام مهندسی در کشور ارتقا می یابد. لذا ناهماهنگی های موجود در این زمینه باید رفع شود.

وی با ارائه مثالی عنوان کرد: در برخی شهرها سازمان های نظام مهندسی سمت و سوی بیشتری به سمت الکترونیکی شدن داشته اند و مهندسان از بابت مراجعه به سازمان رفاه بیشتری دارند و در برخی استانها این گونه نبوده است.

اخوان در پایان خاطرنشان کرد: شورای مرکزی باید به گونه ای تصمیم گیری کند که همه استان ها به سمت روان سازی ارائه خدمات مهندسی، ارائه خدمات بهتر به اعضا و الکترونیکی شدن سیستم ها در بخش های عضویت، صدور پروانه اشتغال، آموزش و... حرکت کنند و در روش های اجرایی با هم هماهنگ شوند.

۱۷ مهر ۱۳۹۲ ۰۸:۵۰
صما |
اشتراک در