راه‌اندازی بزرگترین تونل انرژی ایران

عملیات اجرایی یکی از بزرگترین تونل‌های انتقال و توزیع انرژی ایران به منظور انتقال 230 کیلوولت برق نیروگاه اصفهان به هسته مرکزی شهر پیشرفت بیش از 85 درصدی را تجربه می‌کند.
 رعایت پدافند غیرعامل، دسترسی در مواقع بحران، سرشکن شدن هزینه‌های احداث و بهره‌برداری میان سازمان‌های استفاده کننده، کاهش تلفات انتقال و توزیع برق، کاهش هزینه تعمیر و نگهداری و قابل مشاهده نبودن تاسیسات از مهمترین مزیت‌های نصب و راه‌اندازی تاسیسات زیرزمینی در صنعت برق کشور است.

از اینرو هم اکنون ساخت و راه‌اندازی یکی از بزرگترین تونل‌های انتقال و توزیع انرژی الکتریکی کشور در زیر بستر زاینده روز در دستور کار قرار گرفته است.
   
هدف از طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی این تونل انرژی حدود 19 کیلومتری که 12 کیلومتری آن به صورت زیرزمینی اجرایی می شود، انتقال کابل 230 کیلوولتی از نیروگاه برق اصفهان به هسته مرکزی شهر اصفهان است.       

در حال حاضر فاز نهایی این طرح توسط دستگاه TBM در حال حفاری بوده ضمن آنکه این تونل انرژی درعمق بیش از 10 متری از سطح زمین با عبور از زیر رودخانه زاینده رود به مرکز شهر اصفهان می‌رسد.

توانیر اعلام کرده است، از دیماه سال 1386 با اختصاص اعتباری بالغ بر یکهزار و 200 میلیارد ریال عملیات اجرایی و حفاری این تونل انرژی آغاز شده که هم اکنون پیشرفت اجرایی این پروژه به بیش از 85 درصد رسیده است.

هم اکنون حفاری حدود چهار کیلومتر از این تونل به صورت CUT & COVER، 5.3 کیلومتر به صورت NATM حفاری دستی و بتن ریزی و 4.5 کیلومتر پایانی آن توسط دستگاه TBM در حال اجرا است.
۱۳ مهر ۱۳۹۲ ۱۰:۱۳
خبرگزاری مهر |
اشتراک در