ساخت آسفالت‌های پایدار با ماده ابداعی دانشمندان

دانشمندان روسیه از دانشگاه دولتی فنی «ایرکوتسک» ماده بی نظیری تولید کرده اند که با اضافه شدن به آسفالت، مدت زمان کارایی آن در جاده ها را افزایش می‌دهد.

سازمان راه روسیه و مغولستان کشور همسایه روسیه نسبت به اختراع دانشمندان ایرکوتسک ابراز توجه کرده اند.

سیبری روسیه به علت آب و هوای سخت آن معروف است. به علت اختلاف زیاد در دمای هوا در فصل تابستان و زمستان، ساخت جاده های خودرو رو محکم در آنجا دشوار است. آب و هوای مغولستان نیز همین مشکل را ایجاد می کند. به این دلیل جاده سازان روسیه و مغولستان قصد دارند به طور وسیعی از این ماده اضافی در اسفالت خیابان‌ها استفاده کنند که توسط متخصصان دانشگاه دولتی فنی ایرکوتسک اختراع شده است.

اساس این ماده را ترکیبی از نانو ذرات کربن و آرد دولومیت تشکیل می‌دهد. این ماده اضافی باعث افزایش پایداری و مقاومت اسفالت در مقابل سرما می شود. آسفالت معمولی در دمای از 35 درجه بالای صفر تا 25- درجه، خصوصیات خود را حفظ می کند.

با استفاده از این ماده، این دیاپازون تا 58 درجه بالای صفر و 32- درجه گسترش می یابد. قیمت آسفالت درست شده با ماده اضافی اختراع دانشمندان ایرکوتسک، فقط به میزان 10 درصد افزایش می یابد. در عین حال، مدت خدمت آن سه بار بیشتر می شود.

فناوری تولید آسفالت مافوق محکم از یک‌سری امتیازات برخوردار است. این فناوری نیاز به مدرنیزه کردن زیاد تجهیزات تولیدی ندارد. آسفالت تولیدی از مدت اعتبار نامحدود برخوردار است. آسفالت را می توان کارخانه های کوچک متحرک نیز تولید کرد.

در وهله اول، خیابان های بخش مرکزی شهر ایرکوتسک با آسفالت جدید پوشانده خواهد شد. جاده سازان مغولستان بر تجربه روس ها نظارت کرده و آسفالت مافوق پایدار و مقاوم در مقابل سرما را در جاده های خود تست خواهند کرد. اگر آسفالت تولیدی بر اساس فناوری عالی آزمایش خود را از سر بگذراند، مغولستان 80 واگن ماده مکمل آسفالت را از روسیه خریداری خواهد کرد. همچنین مغولستان ممکن است چند کارخانه متحرک تولید آسفالت بی نظیر را از روسیه خریداری کند.

۸ مهر ۱۳۹۲ ۰۹:۰۴
ایسنا |
اشتراک در