ساخت مصالح ساختمانی از گاز دی اکسید کربن

گروهی از پژوهشگران استرالیایی در حال آزمایش طرحی هستند که می تواند دی اکسید کربن مضر را به مصالح ساختمانی مفید مانند آجر تبدیل کند.
گروهی از محققان استرالیایی پس از به ثمر رساندن تحقیقات علمی خود به این موضوع دست یافتند که با استفاده از دستگاه ویژه ای می توان انتشار کربن را تحت کنترل قرار داد و به شکل جامد درآورد. این دستگاه پیشرفته می تواند انتشارات گازهای کربنی را به صورت دائم ذخیره کرده و به یک شکل جامد درآورد که در نهایت این فناوری نوین در کسب اهداف مربوط به کاهش گازهای گلخانه ای و همچنین تولید یک محصول جانبی ارزشمند نقش قابل توجهی را ایفا خواهد کرد. این امر از انباشتگی کربن در جو جلوگیری می کند و جایگزینی برای ذخیره آن در زیرزمین ارائه می کند. براساس این تحقیق علمی، با تقلید و تسریع ساز و کار کربن طبیعی زمین با ترکیب دی اکسید کربن به علاوه مواد معدنی درجه پایین می توان کربنات بی اثر که شبیه جوش شیرین است، ساخت.
محققان شرکت بین المللی کربنات معدنی و مجری این طرح اظهار کرده اند تفاوت اصلی این فناوری و یا همان کنترل دی اکسید کربن و ذخیره آن در زیرزمین این است که آنها به طور دائمی دی اکسید کربن را تبدیل کرده و فقط آن را در زیرزمین ذخیره نمی کنند. در حال حاضر این فناوری تنها در آزمایشگاه ها به ثبات رسیده و جهت استفاده در مقیاس صنعتی نیاز به بررسی بیشتر دارد. زمانی که انتشارات کربن به کنترل درآمده و به شکل یک ماده جامد 
درمی آید، می توان برای ساخت انواع آجر از آن استفاده کرد که در نهایت هم هزینه تولید مصالح ساختمانی را کاهش می دهد و هم به کاهش قیمت تمام شده پروژه های ساختمانی کمک خواهد کرد.
۳ مهر ۱۳۹۲ ۰۹:۳۹
ماهنامه ساختمان و پلیمر |
اشتراک در