اصلاح طرح تفصیلی جدید شهر تهران در قالب تدقیق

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از اجرای تدقیق طرح تفصیلی جدید شهر تهران برای سنجش نقاط قوت و ضعف اجرای این طرح خبر داد .
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اعلام این خبر افزود: پس از حدود یک دهه تلاش و فعالیت مشاوران، متخصصان، کارشناسان و همکاران شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی، طرح تفصیلی جدید شهر تهران بعد از تصویب از ابتدای سال 91 اجرایی شد.
علیرضا جاوید گفت:‌ این طرح در طول یک سال و نیم گذشته توانسته به درخواست های شهروندان در چارچوب ضوابط و مقررات، پاسخ دهد. وی ابراز امیدواری کرد : این طرح بتواند در افق سال های باقی مانده تا پایان سال 1404 که افق پایانی طرح جامع و تفصیلی جدید است مسیر پویایی، رشد، توسعه و بهبود محیط شهر تهران را برای زندگی شهروندان فراهم کند.
جاوید افزود: مشخص ترین ویژگی طرح تفصیلی جدید انعطاف پذیری آن در فرآیند اجراست زیرا طرح جامع جدید طرح راهبردی ساختاری است و می خواهد درطول فرآیند اجرا خودش را به روز و موانع، اشکالات و ابهامات را شناسایی و برطرف و نقاط قوت را تقویت کند. وی ادامه داد:‌ به همین منظور در فرآیند اجرای سال به سال طرح تفصیلی جدید مقرر شد تدقیق طرح تفصیلی جدید سالانه اجرا شود که در سال اول همین فرآیند پیگیری و اجرا شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود:‌ تدقیق طرح تفصیلی به این مفهوم است که در فرآیند اجرای سال به سال این طرح با سنجش نقاط قوت و ضعف آن، پیشنهادات شهروندان،‌شورایاران،‌متخصصان و همکاران ما در شهرداری و دبیرخانه کمیسیون ماده 5 بتوانیم نقاط قوت وضعف طرح را شناسایی کنیم.
جاوید گفت: در فرایند تدقیق سال اول اجرای طرح تفصیلی برخی از پهنه بندی های نامتناسب، بهسازی و اصلاح شد. وی افزود: به عنوان مثال حدود 700 هکتار به پهنه فضای سبز تهران افزوده شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: پهنه سکونت، کار و فعالیت، تجاری اداری و خدماتی از پهنه های دیگری بودند که در فرآیند تدقیق برای بهبود امور کمی تغییر کردند. وی افزود:‌ حدود سی هزار پروانه در طول سال گذشته در شهر تهران صادر شد.
جاوید گفت: با توجه به اینکه در شهر تهران یک میلیون ملک داریم حدود سه درصد املاک تهران سال گذشته تخریب و نوسازی شد. وی افزود: این نشان می دهد که نوسازی بافتهای فرسوده، املاک و بافت های ناپایدار همچنان در سال های آینده در تهران برقرار خواهد بود و شهر تهران به سمت نوسازی و بهسازی سوق پیدا خواهد کرد.
جاوید گفت:‌ در برخی از نقاط جنوب شهر تهران پهنه های با تراکم 360 درصد برای املاک لحاظ شده بود که با بررسی های دقیق تر به تراکم 300 درصد کاهش یافت.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود:‌ ضوابط بلندمرتبه سازی به صورت مستقل بر اساس طرح تفصیلی تهیه شد که فرآیند تصویبش در حال پیگیری است.
جاوید گفت: شهروندان بدون مراجعه حضوری به شهرداری می توانند به سامانه استعلام طرح تفصیلی به آدرس اینترنتی www.tehran.ir وارد شوند و با وارد کردن شماره پرونده رایانه ای و یا شماره کد نوسازی ملک خود از ضوابط ملکشان در طرح تفصیلی جدید تدقیق شده آگاه شوند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: این مورد یک مورد کم نظیر در تاریخ شهرداری تهران و بلدیه تا امروز بوده است. جاوید گفت:‌حدود دو میلیون نفر استعلام از یک سال و نیم گذشته تاکنون از سایت شهرداری تهران صورت گرفته است و مجموعه شهرداری تهران شفاف و مناسب درباره ضوابط طرح تفصیلی اطلاع رسانی کرده است.
وی افزود: با این اقدام از ایجاد رانت و برخی از سوء‌استفاده ها جلوگیری می شود و شهروندان برای کسب اطلاعات ملک خود نیاز به مراجعه به اشخاص دیگر ندارند. جاوید گفت: بخشی از رانت ها از نبود اطلاع رسانی صحیح یا اطلاعات خارج از روال به دست می آید.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: خوشبختانه کل دفترچه ضوابط و مقررات طرح تفصیلی جدید که در کمیسیون ماده 5 شهر تهران و شورای عالی شهرسازی تایید و تصویب شده است در 64 صفحه در سایت شهرداری بارگذاری شده است و شهروندان می توانند با مراجعه به آن از ضوابط طرح تفصیلی مطلع شوند.
۲۶ شهریور ۱۳۹۲ ۰۹:۵۳
واحد مرکزی خبر |
اشتراک در