ساخت آجر از دی اکسید کربن

گروهی از پژوهشگران استرالیایی در حال آزمایش طرحی هستند که می تواند دی اکسید کربن مضر را به مصالح ساختمانی مفید مانند آجر تبدیل کند.

فناوری پیشرفته این طرح، به ذخیره سازی دائمی کربن جمع آوری شده به شکل جامد کمک می کند و از این رو کارخانه ها می توانند به اهداف خود در کاهش تولید گازهای گلخانه ای برسند و در عین حال یک محصول جانبی ارزشمند نیز تولید  کنند.

جمع آوری دی اکسید کربن انتشار یافته مانع از انباشتگی این گاز در جو شده و همچنین جایگزینی را برای ذخیره سازی در زیر زمین ارائه می دهد.

بر اساس این گزارش، کربناته معدنی سازوکار طبیعی زمین را در فرو خوردن کربن با ترکیب CO2 و مواد معدنی سطح پایین در ایجاد و خلق کربناته ساکن که شبیه جوش شیرین است تقلید و تسهیل می کند.

"جان داو" مدیر اجرایی شرکت بین المللی کربناته معدنی و مجری این طرح گفت تفاوت اصلی بین این فناوری و  جدا سازی جغرافیایی این است که آنها توانسته اند به طور دائمی دی اکسید کربن را تغییر شکل دهند و فقط به ذخیره سازی آن در زیر زمین اکتفا نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه این شیوه در آزمایشگاه اثبات شده است، همچنین اظهار داشت محققان اکنون قصد دارند امکان افزایش مقیاس تولید آن را برای کاهش هزینه ها بررسی کنند.

دی اکسید کربن ناشی از فعالیت های انسان در سطح گسترده توسط اقیانوس ها جذب می شود که این امر موجب اسیدی شدن محیط اقیانوس ها و از بین رفتن بخش عمده ای از محیط زیست موجودات دریایی می شود.

بخش دیگری از دی اکسید کربن وارد جو شده و گرمای زمین را در پی دارد.

۲ شهریور ۱۳۹۲ ۱۵:۲۷
خبرگزاری مهر |
اشتراک در