لامپ رومیزی بی سیم SUPA

چندی پیش در روشى مشابه در کشور کره از این روش به صورت آزمایشی براى روشن کردن مسیر ها و خیابان ها استفاده شده. جالب آنجا است که این برد تنها زمانى میدان مغناطیسى تولید مى کند که لامپى در مدار حلقه آن بر روى میز قرار گیرد.
 اگر شما هم از دیدن صحنه میز کار و یا تحریرى که سیم هاى برق در داخل وسایل موجود روى آن گره خورده اند، عصبى مى شوید و مى خواهید از شر سیم هاى سرگردان و آویزان راحت شوید، مى توانید از لامپ هاى جدید شرکت SUPA استفاده کنید. این شرکت که بر روى طراحى آنتن هاى هوشمند کار مى کند، لامپ جدید خود را به صورت بى سیم طراحى کرده است. این لامپ مى تواند توان مصرفى مورد نیاز خود را به صورت القایى از طریق یک برد مدار چاپى که در قسمت زیرین جداره میز جاسازى شده تامین کند.
 این تکنولوژى توسط یک انستیتو آلمانى به نام Fraunhofer که بر روى سیستم هاى نانو الکتریک  کار مى کند و دانشگاه Paderborn با  پیشنهاد چهار الگوى صنعتى توسعه یافته است.
 برد مدار چاپى در این سیستم به عنوان یک مرکز شبکه الکترو مغناطیس محسوب مى شود. هر کدام از لامپ ها داراى یک حلقه مسى هستند و شبیه به یک آنتن فرستنده نسبت به برد چاپى عمل می کنند. زمانیکه یکى از لامپ هاى SUPA بر روى سطح میز قرار مى گیرد، حلقه آن در میدان حلقه الکترومغناطیس برد مدار چاپى قرارمى گیرد. در این سیستم میدان الکترومغناطیس حاصل از برد مدار چاپى قابلیت تبدیل به انرژى الکتریسیته را داشته و به توان مصرفى این لامپ تبدیل می شود.
 چندی پیش در روشى مشابه در کشور کره از این روش به صورت آزمایشی براى روشن کردن مسیر ها و خیابان ها استفاده شده. جالب آنجا است که این برد تنها زمانى میدان مغناطیسى تولید مى کند که لامپى در مدار حلقه آن بر روى میز قرار گیرد. 
میدان مغناطیسى به محض مکان یابى کردن حلقه هاى مسى داخل لامپ ها، ایجاد مى شود. محققین در این طرح به دنبال راهى هستند تا بتوانند با آن لامپ و برد مدار چاپى با یکدیگر حرف بزنند و ارتباط برقرار کنند. برای مثال برد الکترونیکى مى تواند چک کند که آیا لامپى براى برقرارى ارتباط با آن در مدار اطرافش قرار گرفته است یا نه. همچنین مى تواند تخمین بزند که چه مقدار انرژى براى لامپ هایى که در مدارش قرار گرفته نیاز دارد.
با توسعه این طرح از سیستم SUPA مى توان براى شارژ گوشى هاى موبایل هوشمند و لپ تاپ ها نیز استفاده کرد. همچنین مى تواند به گونه اى با سیستم هاى دیگر هماهنگ سازى شده و به تبادل اطلاعات بپردازد.
 اولین محصول تجارى سیستم لامپ SUPA قرار است تا پایان سال آینده وارد بازار شود. برد ها در اندازه هاى مختلف طراحى مى شوند تا بتوانند بر روى میز هاى متفاوت موجود در بازار مورد استفاده قرار گیرد. 
۲۸ اَمرداد ۱۳۹۲ ۱۱:۲۸
عصرایران |
اشتراک در