تدوین شناسنامه فنی برای همه معابر شریانی درجه یک و دو پایتخت

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به سامان یافتن نگهداشت روکش آسفالت معابر شهر به دنبال استقرار «سامانه مدیریت یکپارچه معابر تهران» در مناطق، گفت : تمامی معابر شریانی درجه یک و دو شهر تهران نیز همچون بزرگراه ها، تا پایان سال جاری صاحب شناسنامه فنی می شوند.

 سید مازیار حسینی با اشاره به ایجاد و استقرار «سامانه مدیریت یکپارچه معابر شهر تهران (TRMS)» در شهرداری تهران، اظهار کرد: این سامانه در فاز نخست شامل اطلاعات کاملی از وضعیت کل مسیر بزرگراه های سطح شهر بوده که طی سال گذشته به صورت 100 درصد میدانی و در قالب شناسنامه فنی معابر گردآوی شد.

به گفته وی، اطلاعات مرتبط با کیفیت عبور اعم از شاخص های روسازی، وضعیت جمع آوری آب های سطحی معبر، موارد ایمنی شامل جدول، گاردریل، روشنایی و علایم ترافیکی در شناسنامه فنی معابر تهران در قالب شناسنامه فنی گردآوری شده است؛ ضمن اینکه اطلاعات مربوط به بازسازی و تعمیر انجام شده روی معابر در سالهای گذشته نیز، با استفاده از آرشیو مناطق شهرداری جمع آوری و در سامانه مدیریت یکپارچه معابر تهران ثبت شده است.

حسینی از به کارگیری ابزارهای سنجش لیزری و فراصوت برای جمع آوری اطلاعات مربوط به وضعیت روسازی معابر برای نخستین بار در تهران خبر داد و افزود: این تجهیزات که از ابتدای سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است، در داخل یک خودرو نصب شده که هنگام عبور از سطح بزرگراه، علاوه بر تصویربرداری دقیق، تمامی خرابی‌های سطح آسفالت اعم از خرابی عرضی، طولی، پوست سوسماری و چاله را نیز شناسایی و مکان یابی می کند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه دوام و ماندگاری روکش آسفالت یک معبر تنها ناشی از کیفیت تولید، حمل و پخش آسفالت نیست، خاطرنشان کرد: شرایط بهره برداری از بزرگراه و نیز، مدیریت صحیح عملیات تعمیر و نگهداری و استفاده از روش های صحیح ترمیم، بعضا می تواند یک مسیر ترافیکی را تا سالها از روکش اساسی آسفالت بی نیاز کند.

وی در ادامه، با اشاره به اینکه از سال گذشته کلیه بزرگراه های اصلی شهر دارای شناسنامه فنی هستند، اظهار کرد: برابر برنامه ریزی انجام شده، امسال شناسنامه فنی معابر شریانی درجه یک و دو نیز گردآوری و به «سامانه مدیریت یکپارچه معابر تهران» اضافه می شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به پلاک گذاری کل مسیر بزرگراه های پایتخت در جریان تهیه شناسنامه فنی در سال گذشته، تاکید کرد: هم اکنون این قابلیت وجود دارد که محل دقیق خرابی های روکش آسفالت مشخص شود و در این صورت بر خلاف رویه گذشته که با وجود چند خرابی کوچک، کل آسفالت یک مسیر شخم زده می شد و این کار دردسرهای زیادی برای شهروندان به دنبال داشت، اکنون می توان عملیات ترمیم و بهسازی را تنها در محل دقیق وجود عارضه پیاده کرد که این امر صرفه جویی قابل ملاحظه ای به دنبال داشته است به شکلی که با وجود افزایش نزدیک به 6 برابری هزینه مرمت و روکش آسفالتی، بودجه مصرف شده در این خصوص طی سال گذشته و امسال افزایشی نداشته و بعضا در برخی موارد کاهش نیز یافته است.

به گفته حسینی، تهیه شناسنامه فنی معابر یکی از اقدامات زیربنایی به شمار می رود که همچون پروژه های کلان عمرانی، منافع آن به صورت مستمر برای شهر ماندگار خواهد بود و از این پس تازه می توان درباره عمر آسفالت در شهر به صورت علمی صحبت کرد.

وی ادامه داد: این اقدامات زمینه رتبه بندی کیفی کار پیمانکاران آسفالت را نیز به صورت عملی مهیا می سازد و رویکرد آتی، قطعا به انجام کار بر اساس تضمین در دوره نگهداشت باز خواهد گشت.

۲۷ اَمرداد ۱۳۹۲ ۰۹:۴۵
خبرگزاری مهر |
اشتراک در