تولید برق از خطوط اصلی انتقال فاضلاب شهر تهران

برای نخستین بار در کشور و با ابتکار کارشناسان شرکت فاضلاب تهران تجهیزات تولید برق در خطوط اصلی انتقال فاضلاب شهر تهران نصب می‌شود.

اصغر ریاضتی مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با اعلام این خبر اظهار داشت: به منظور بهره‌برداری بهینه از تاسیسات و باتوجه به پتانسیل موجود در خطوط انتقال آب و فاضلاب برای تامین انرژی جنبشی مورد نیاز برای تولید برق، طرح اجرای سازه و تاسیسات اسکروژنواتور (Screw Generator ) با توان تولید 270 کیلووات ساعت در یکی از اتصال‌های خط اصلی به تونل فاضلاب‌رو شرق انتخاب شد.

وی افزود: پس از بررسی شرایط موجود، خط فاضلابروی 1400 میلی متر به تونل شرق تهران واقع در تقاطع خیابان های دماوند وسی متری نیروی هوائی برای نصب ژنراتورها انتخاب شده که پیش‌بینی اولیه هزینه اجرای طرح حدود30 میلیارد ریال شامل10 میلیارد در بخش سازه و20 میلیارد ریال بخش مکانیکال خواهد بود.

وی در خصوص مشخصات فنی این سازه مدرن گفت: دبی متوسط فاضلاب در نقطه انتخاب شده 2 متر مکعب برثانیه با اختلاف ارتفاع استاتیکی 18 متر(شامل دو مرحله 9متری) برآورد شده که عمق خط اصلی در محل سازه10 متر و عمق تونل شرق 28متر خواهد بود. این سازه 40 متر طول، 10 متر عرض و20 متر ارتفاع خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران جمعیت تحت پوشش طرح را 573 هزار نفر عنوان کرد و افزود: این طرح که در زمره طرح‌های تولید انرژی پاک قرار می‌گیرد درآمدهایی را از طریق فروش برق برای شرکت به همراه دارد که حاصل از فروش 270 کیلووات ساعت برق بوده و با برآورد تخمینی مدت زمان برگشت سرمایه 8 سال خواهد بود.

۳۱ تیر ۱۳۹۲ ۰۹:۵۶
خبرگزاری فارس |
اشتراک در