نخستین برج مسکونی جهان با انرژی مثبت در فرانسه ساخته می شود

نخستین برج مسکونی در جهان که بیش از میزان مصرف خود انرژی تولید می کند، تا سال 2015 در شهر استراسبورگ فرانسه ساخته خواهد شد.
به گفته شرکت مهندسی «الیتیس Elithis» که کار طراحی و ساخت این ساختمان را بر عهده دارد، برج مذکور با ارتفاع 50 متر، 16 شانزده طبقه دارد و 66 واحد مسکونی در آن جای می گیرد. مساحت نمای این ساختمان 4500 متر مربع است و بر روی تراس ها و نمای جنوبی ساختمان، 800 تا 1000 متر مربع صفحات خورشیدی نصب خواهد شد که حداکثر 170 کیلووات در ساعت برق تولید می کنند. این در حالی است که میزان برق مصرفی در این ساختمان برای سیستم های گرمایی، تهویه، اب گرم و دیگر وسایل و تجهیزات برقی، تنها 100 کیلووات در ساعت تخمین زده شده است.
مهندسین طراح این ساختمان می گویند این برج به شکل یک چند وجهی غیرمنظم و به گونه ای ساخته می شود که باد کمترین اثر را بر روی ساختمان بگذارد و در پنجره ها نیز نوعی شیشه پولاریزه کننده به کار برده می شود که حرارت ناشی از تابش نور خورشید را در داخل ساختمان تنظیم می کند.
از نکات جالب توجه دیگر در ساخت این برج، استفاده از تکنیک هایی برای تشویق ساکنان به صرفه جویی در مصرف انرژی است که از جمله این شیوه ها می توان به نصب کنتورهای مصرف انرژی و نیز دستگاه های مرکزی اشاره کرد که در مواقعی که ساکنان منازل در آپارتمان های خود حضور ندارند، برق دستگاه های برقی غیرضروری آنها را به طور خودکار قطع می کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از استراسبورگ، قرار است دولت به دلیل طراحی ابتکاری این برج، 884 هزار و 66 یورو برای ساخت آن یارانه به شرکت سازنده پرداخت کند. هر متر مربع این ساختمان بین 4000 تا 4500 یورو قیمت گذاری شده است.

۲۴ تیر ۱۳۹۲ ۱۰:۴۰
واحد مرکزی خبر |
اشتراک در