برگزاری نمایشگاه ساختمان تهران ۱۲ تا ۱۵ تیر ۹۲

 دبیرکل اتاق تعاون ایران از برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان از 12 تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: مسائل مربوط به حضور نماینده اتاق در شورای پول و اعتبار بررسی و رفع شده است.

داریوش پاک‌بین در نشست خبری اتاق تعاون ایران با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان اظهار داشت: 8 سال پیاپی است که این نمایشگاه با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل اتاق تعاون برگزار شده است. وی با بیان اینکه امسال 50 هزار متر فضا برای این نمایشگاه بین‌المللی در نظر گرفته شده گفت: 34 هزار و 700 متر فضای سرپوشیده و مابقی فضای باز است.

دبیر کل اتاق تعاون ایران تصریح کرد: برای اولین بار در طول تاریخ این نمایشگاه مراحل ثبت‌نام از ارائه درخواست تا جانمایی برای شرکت‌ها به صورت الکترونیک بوده است.

به گفته پاک‌بین برای نمایشگاه امسال 1680 درخواست وجود داشت که با توجه به محدودیت‌های فضایی 60 درصد شرکت‌ها یعنی نزدیک به 800 شرکت را در این دوره پوشش خواهیم داد. وی تاکید کرد: 124 شرکت خارجی در مجموع از 19 کشور ترکیه، آلمان، فرانسه، سوئیس، امارات، چین، آمریکا، ژاپن، اسپانیا، ایتالیا، مالزی، بلژیک، انگلیس، سوئد و دیگر کشورها حضور خواهند داشت.

پاک‌بین با اشاره به اینکه امسال 8 درصد افزایش ظرفیت فضا داشتیم بیان داشت: 8 قسمت مجزا و مختلف از جمله رونمایی از تمبر یادبود نمایشگاه، رونمایی از خانه مدرن، افتتاح سایت مجازی سه‌بعدی، برگزاری پروژه‌های انتخاب محصولات نمونه، برگزاری 12 سمینار، راه‌اندازی 4 مرکز مشاوره املاک ساختمانی، دکوراسیون انجام خواهد شد.

دبیر کل اتاق تعاون با بیان اینکه امسال شعار برگزاری نمایشگاه (زیبایی- امنیت و آسایش) است عنوان کرد: با توجه به اینکه امسال سال آخر برگزاری این نمایشگاه توسط اتاق تعاون است، با رایزنی‌های انجام شده امیدوارم بتوانیم در دوره‌های بعدی نمایشگاه را برگزار کنیم. وی افزود: این نمایشگاه از 12 تا 15 ماه جاری برگزار خواهد شد و برای تعاونی‌های بخش ساختمان تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده است.

پاک‌بین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص عملکرد اتاق تعاون و برنامه‌های سال جاری عنوان داشت: 80 درصد برنامه‌های اتاق تعاون عملیاتی شده و از جمله آن اصلاح ساختار راه‌اندازی کمیسیون‌های مختلف افتتاحیه مرکز آموزش و پژوهش و دیگر مباحث این حوزه انجام شده است.

وی از راه‌اندازی دانشگاه تعاون خبر داد و گفت: بحث واگذاری‌های مباحث تصدی‌گرایانه از سوی دولت در سال جاری برای بخش تعاون عملیاتی شد و امیدواریم دولت آینده با اجرایی کردن سند بخش تعاون راه را برای رشد این بخش فراهم کند و در صورتی که این سند عملیاتی شود، دیگر نیاز به فروش نفت نخواهیم داشت. وی تاکید کرد: امسال مباحثی از جمله ایجاد سازمان تعاون را پیگیری خواهیم کرد تا موضوع بخش تعاون به صورت تخصصی دنبال شود.

پاک‌بین با اشاره به فعالیت تعاونی‌های توزیعی و مصرف عنوان کرد: این تعاونی‌ها اکنون در قالب طرح تعاونی همیار اجناس و کالاهای خود را 30 درصد ارزان‌تر از بازار ارائه می‌دهد و برای اعضا کارت عضویت در نظر گرفته شده است. وی در خصوص دلایل عدم حضور بخش تعاون در بورس تصریح کرد: طبق سند توسعه تعاون سهم 15 درصدی این بخش از بازار بورس باید در دو سال آینده محقق شود و تعاونی‌های سهامی عام در بورس پذیرش شوند.

دبیر کل اتاق تعاون با ابراز تاسف از همکاری نکردن مسئولان بورس گفت: این موضوع تاکنون به دلایل نامعلومی انجام نشده و مسئولان بورس از زیر این کار در رفته و به بهانه‌های مختلف از انجام آن فرار می‌کنند.

پاک‌بین یکی از مباحث تعاونی‌ها را رویکرد عدالت محوری آنها دانست وافزود: به دلیل محدودیت در خریدن سهام از سوی شرکت‌های حقوقی و حقیقی این عامل به دلیل عمده عدم حضور تعاون در بورس تبدیل شده و باتوجه به حاکم بودن تفکر سرمایه‌داری تاکنون به نتیجه نرسیده است. وی در خصوص بیمه تعاون گفت: پذیره نویسی این بیمه در حال انجام است و همچنین تعاونی سهامی عام ایرانیان در مراحل اولیه برای حضور در بورس قرار دارند.

به گفته این فعال تعاونی‌ها تا زمانی که نتوان در چرخه تولید تا مصرف و صادرات مباحث از سوی تعاونی‌ها دنبال شود نمی‌توان آمار و سهم دقیق این بخش را در اقتصاد کشور تعیین کرد.

پاک‌بین در خصوص حضور نماینده اتاق تعاون در شورای پول و اعتبار بیان داشت: مشکلات حقوقی و تفسیر‌های متفاوت از این موضوع حل شده و از هفته آینده نماینده اتاق در این شورا حضور خواهد داشت. وی ادامه داد: حداقل 20 درصد از منابع قرض‌الحسنه کشور باید در بخش تعاون قرار گیرد و همچنین بانک قرض‌الحسنه زنان نیز در دستور کار قرار دارد.

پاک‌بین تصریح کرد: تفسیر به رای از حضور بخش تعاون در عرصه بازار حقوقی و مالی وجود دارد و به همین دلیل تاکنون نتوانسته سهم خود را در این بخش محقق کنیم. وی به مشکلات تعاونی‌های مسکن پرداخت و یادآور شد: این تعاونی‌ها زیر شدیدترین انتقادات وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. در حالی که یک و نیم میلیون ساختمان از سوی این تعاونی‌ها ایجاد شده اما نگاه تیز انتقادات مسئولان این بخش به تعاونی‌ها وجود دارد و انگار بخش خصوصی تاکنون تخلفی نداشته است.

وی همچنین در خصوص اعتبارات اختصاص یافته در سال گذشته گفت: در این سال 2 هزار میلیارد تومان از منابع بانک توسعه تعاون پرداخت شده و قطعا برای تحقق اهداف این بخش نیاز به اختصاص 30 درصد منابع صندوق توسعه ملی داریم. پاک‌بین عنوان کرد: همچنین در حال حاضر 36 درصد گردش مالی بانک‌ها از سوی تعاونی‌ها است اما عملا کمتر از 7 درصد از تسهیلات پرداخت می‌شود.

۸ تیر ۱۳۹۲ ۰۸:۴۴
سازمان نظام مهندسی ساختمان |
اشتراک در