رومی‌ها، نخستین معماران دوستدار محیط‌زیست

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد، معماران رومی 2000 سال قبل در ساخت ساختمان‌ها از مصالح سازگار با محیط‌زیست استفاده می‌کرده‌اند.

بررسی‌های محققان یک موسسه پژوهشی در آمریکا حاکی از آن است که معماران رومی خود را در ساخت ساختمان‌ها به حفظ محیط‌زیست پایبند می‌دانسته‌اند.

به گزارش یو.اس.نیوز‌، براساس نتایج حاصل از این پروژه تحقیقاتی که با بررسی بیش از 70 بنای تاریخی برجای مانده از تمدن روم باستان در دو قاره آفریقا و اروپا انجام شد، مصالحی که در ساخت بناهای رومیان به ویژه آمفی‌تئاترها استفاده می‌شده، بسیار سازگار با محیط‌زیست بوده‌اند.

محققان در جریان این پروژه تحقیقاتی با بررسی نوع سیمان مصرف شده در ساخت ده‌ها بنای تاریخی رومی از جمله آمفی‌تئاتر مشهور شهر تاریخی «سابرسا» در سواحل مدیترانه‌ای لیبی، با اشاره به این مطلب که هنوز نتوانسته‌اند شیوه دقیق ساخت این نوع از سیمان را که پس از 2000 ساله همچنان کیفیت مطلوب خود را حفظ کرده کشف کنند، اعلام کرده‌اند که این نوع سیمان در مقایسه با سیمان‌هایی که در دنیای مدرن ساخته می‌شود، کمتر محيط‌زیست را آلوده می‌کند.

محققان همچنین اعلام کرده‌اند، رومی‌ها برای ساخت این نوع سیمان که می‌توان آن را نوعی سیمان سبز نامید، از ترکیب گدازه‌های آتشفشانی، سنگ آهک و چند ماده ناشناخته دیگر استفاده می‌کرده‌اند که حاصل آن تولید هفت درصد دی‌اکسید کربن کمتر در مقایسه با سیما‌ن‌های جدید در شرایط ویژه آب و هوایی است.

شهر تاریخی «سابراسا» که علاوه‌بر رومیان آثاری از «فینیقی‌ها» و «فراعنه سیاه» را نیز در خود جای داده، یکی از شهرهای اصلی برجای مانده از تمدن روم باستان بوده و در این تحقیق 13 بنای تاریخی آن مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

قرار است نتایج کامل این تحقیقات در ماه سپتامبر در یکی از مجلات معتبر علمی آمریکا منتشر شود.

۱۹ خرداد ۱۳۹۲ ۰۸:۲۷
ایسنا |
اشتراک در