ارجاع سیستمی نظارت به مهندسان ناظر

رئیس سازمان نظام مهندسی استان البرز گفت: با هدف اصلاح روش انتخاب مهندسان ناظر، ارجاع کار نظارت به مهندسان به شیوه سیستماتیک و با اعمال نظر مستقیم سازمان نظام مهندسی صورت می گیرد.
محسن خیری با ارزیابی مثبت از نتایج و خروجی های اجرای این طرح، بیان کرد: با اجرای این طرح که "کارآمدی"و"هدفمندی"   از ویژگی های بارز و شاخص آن است، انتخاب مهندسان ناظر و واگذاری کار نظارت به آنها از شیوه های سنتی و سلیقه ای خارج می شود و جای خود را به یک انتخاب کاملا ایده آل، قانونی و سیستماتیک می دهد.

وی، اجرای این طرح قانونی را مقدمه اصلی انجام کار نظارت بر ساخت و سازهای شهری دانست و افزود: در اجرای این طرح که پشتبانه قانونی نیز دارد، سازمان نظام مهندسی به استناد مجموعه ای از شرایط تعیین شده به جای مالک، نسبت به انتحاب مهندس ناظر و ارجاع کار نظارت به وی اقدام می کند.

این مسئول با اشاره به تبصره 2 ماده 16 قانون نظام مهندسی، مد نظر قراردادن مفاد و آیین نامه های قانونی را امری مهم تلقی کرد و با تاکید بر تبعیت از این موارد قانونی در همه امور، عنوان کرد: به استناد این ماده قانونی، انتخاب مهندسین ناظر و سپردن کار نظارت به آنها از حوزه انتخاب کارفرمایان و مالکین خارج است به عبارتی، مالکین نمی توانند، مهندس ناظر را برای نظارت بر روند ساخت و ساز ملک خود انتخاب کنند.

خیری، "اصلاح روش انتخاب مهندسان ناظر" را منتج به نتایج مطلوب دانست و بیان کرد: انتخاب مهندسین برای واگذاری سهمیه نظارتی با توجه به سابقه و قدمت کاری و با در نظر گرفتن پایه و رتبه های کاری مهندسین و در مدت زمان 72 ساعت صورت می گیرد.

ضرورت ممانعت از انتخاب سلیقه ای مهندس ناظر

رئیس سازمان نظام مهندسی استان البرز با تاکید بر ضرورت ممانعت از انتخاب سلیقه ای مهندس ناظر از سوی مالک، عنوان کرد: این انتخاب باید بر حسب معیارهای واحد و مشخصی و از سوی کارشناسان و متخصصان صورت گیرد تا از این طریق بتوان به اهداف کلان ساختمان سازی شهری دست یافت.

وی از ساختمان به عنوان یک سرمایه مهم "ملی" یاد کرد و با تاکید بر حفظ و صیانت از این سرمایه ملی، گفت: از دیگر اهداف مهم لحاظ شده در اجرای طرح " نظارت بر روند اجرای ساختمان توسط مهندسان متخصص و با تجربه کاری بالا " صیانت از این سرمایه ملی است، ضمن آنکه، اجرای این طرح به شکلی گسترده و عمیق از تضیع حقوق شهروندان جلوگیری می کند.

این مسئول با بیان اینکه، مالکان تمایل بیشتری برای واگذاری امور نظارتی ساخنتمان خود به مهندسان آشنا و مد نظر خود را دارند، بیان کرد: انجام این اقدام از سوی مالکان می تواند، منشاء بروز تاثیرات منفی در پروسه اجرای ساختمان باشد، بطوریکه، ساختمان سازی خارج از اصول استاندار و مهندسی ساخته شود که این امر موجب وقوع اتفاقات جبران ناپذیری نیز می شود.

خیری، تاکید کرد: انتخاب مهندسین و معرفی آنها به مالکین از سوی سازمان نظام مهندسی به نحو مطلوبی از برزو این اتفاقات جلوگیری می کند. وی، نظام مهندسی را مسئول تعیین صلاحیت و ظرفیت مهندسین ناظر ساختمانی خواند و افزود: از دیگر خروجی های انجام این مهم علاوه بر عدالت محوری و تقسیم عادلانه سهمیه های مهندسی، پیشگیری از انتخاب نا آگاهانه مهندسین ناظر از سوی مالکین که خود یکی از علت های بروز تخلف در مسیر ساختمان سازی می باشد، است.

خیری همچنین عنوان کرد: تعیین اولویت بر اساس ظرفیت و سهمیه مهندسین نقش بسزایی در جلوگیری از تخلفات دارد. وی اظهارامیدواری کرد: با اجرای دقیق نظارت مهندسین ناظر شاهد تحول مثبت در چیدمان شهری به ویژه مبلمان شهری باشیم.

خیری، تعامل سازمان نظام مهندسی با مجموعه مدیریت شهری کرج را ضروری دانست و با بیان اینکه، تحقق این مهم نقش بسزایی در ساماندهی و ایجاد ساختارهای شهری متناسب با استانداردها و مقررات شهری ایفا می کند، افزود: توزیع عادلانه و دقیق سهمیه نظارت مهندسین ناظر به گونه ای از سوی سازمان نظام مهندسی انجام شوند که مهندسین ناظر به حقوق قانونی خود به نحو موثری دست یابند.

گفتنی است، اجرای طرح اصلاح روش انتخاب مهندسان ناظر در استان البرز مبنی بر واگذاری سهمیه نظارتی به مهندسین از سوی سازمان نظام مهندسی از اول خرداد ماه سال جاری آغاز می شود.
۵ خرداد ۱۳۹۲ ۱۰:۰۴
خبرگزاری مهر |
اشتراک در