آغاز ساخت بزرگترین ساختمان خورشیدی ایران

نخستین مجمع عمومی نانو فناوری کشورهای جهان اسلام با حضور مسوولان، پژوهشگران و نمایندگان برخی کشورهای اسلامی در محل پژوهشگاه مواد و انرژی در مشکین‌دشت کرج برگزار شد.

 دکتر علی اصغر توقیق، رییس پژوهشگاه مواد و انرژی و رییس مجمع عمومی شبکه نانو فناوری جهان اسلام طی سخنانی در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه گفت: این پژوهشگاه فعالیت‌های تحقیقاتی خود را در زمینه‌های مواد، انرژی های نو، الکترونیک و آلودگی محیط زیست از سال 1350 آغاز کرد که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مرکز با جذب نیروهای متخصص به‌تدریج فعالیت‌های تحقیقاتی خود را گسترش داد و به مرکز پژوهش های خواص و کاربرد مواد و نیرو و سرانجام پژوهشگاه مواد و انرژی تغییر نام یافت.

وی اظهار کرد: پژوهشگاه هم اکنون دارای چهار پژوهشکده سرامیک، نیمه هادی، انرژی و فناوری های نانو است که توانسته با تلاش و یاری پژوهشگران به معیارهای قابل قبولی در این زمینه دست یابد.

توفیق افزود: این پژوهشگاه توانسته با پشتوانه 35 سال تجربه تحقیقاتی، برخورداری از تخصص 65 عضو هیات علمی و نیز استفاده از تجهیزات پیشرفته طی سه سال متوالی عنوان برترین پژوهشگاه کشور را کسب کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل بسیار مهم در رشد سریع صنعت و فناوری طی سالیان اخیر در ایران که در مواردی امکان رقابت‌های جهانی را فراهم کرده است، همکاری نزدیک مراکز تحقیقاتی نظیر این پژوهشگاه با بخش‌های تولیدی و خدماتی بوده است.

وی از ساخت بزرگترین ساختمان خورشیدی ایران به مساحت دو هزار متر مربع خبر داد که عملیات خاک‌برداری آن از امروز آغاز شده است.

در ادامه این نشست استاندار البرز با اشاره به خدمات بی‌شائبه این نیروگاه در عرصه توسعه صنعت نانوی کشور گفت: کشور ما در سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در عرصه این صنعت داشته است به طوری که می توان از ایران به عنوان یکی از برترین های صنعت نانو در جهان یاد کرد.

عربیان افزود: پژوهش و علم مهمترین محور توسعه محسوب می شود و کشورهای جهان دریافته‌اند که بدون علم و دانش نمی توان به پیشرفت دست یافت بنابراین هر قدمی که در راه کسب علم و دانش برداشته می‌شود، ستودنی است.

وی گفت: کشورهای قدرتمند جهان درصدد هستند تا از پیشرفت علمی کشور ما جلوگیری کنند و در این راه از ترفندهای مختلف از جمله تحریم های اقتصادی استفاده کرده اند.

عربیان خاطرنشان کرد: عرضه فناوری های دست چندم کشورهای قدرتمند به کشورهای درحال توسعه فریبی بیش نیست تا آن‌ها بتوانند آسوده‌تر در راستای بهره‌کشی و استفاده از نیروی ارزان قیمت این کشورها گام بردارند.

وی تصریح کرد: توسعه صنعت نانو در رشد فرآیندهای اقتصادی تاثیر به‌سزایی دارد؛ بنابراین کشورهای در حال توسعه باید در جهت گسترش این صنعت بسیار تلاش کنند.

استاندار البرز در پایان سخنان خود به همکاری کشورهای اسلامی در این زمینه اشاره کرد و گفت: با توجه به این که ایران در حوزه تولید صنعت نانو در میان کشورهای اسلامی پیشتاز است از سایر کشورهای اسلامی انتظار دارد، همکاری خود را در توسعه این صنعت بیشتر کنند.

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۹:۳۱
ایسنا |
اشتراک در