ساخت دستگاه خنک‌کننده بدون استفاده از انرژی‌های تجدیدناپذیر در کشور

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان موفق به ساخت دستگاه خنک‌کننده بدون استفاده از انرژی‌های تجدیدناپذیر شد.

 داود معروفی، مسؤول دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با اعلام این خبر گفت: اختراع این دستگاه با عنوان «مکانیزم تهویه و تبرید طبیعی (گنبد خنک کننده)» متعلق به مهندس ابراهیم باقری طالقانی، از اعضای هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه سمنان است که با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان آن را به ثبت رسانده است.

وی افزود: خنک سازی محیط بدون استفاده از انرژی‌های تجدیدناپذیر از قابلیت‌های این اختراع است. از طریق این اختراع با بهره‌گیری از ویژگی‌های طبیعی و موجود، تهویه و تبرید طبیعی صورت می‌پذیرد و تا حد زیادی دما کاهش می‌یابد.

معروفی تصریح کرد: طرح موردنظر می‌تواند بر روی قسمتی از سقف نورگیرهای مرکزی ساختمان‌ها یا بر روی کانال‌های مرکزی و فضاهای معماری نصب و راه اندازی شده و به شیوه طبیعی باعث خنک شدن فضاهای داخلی شود.

وی با بیان اینکه هدف از طراحی این محصول، تولید به شیوه سنتی نبوده است، افزود: این محصول می‌تواند به شیوه صنعتی، در ابعاد مختلف و با مواد جایگزین تولید و در ساختارهای معماری عرضه شود.

معروفی با اشاره به اینکه کاربرد وسیع این محصول باعث صرفه جویی قابل توجه در مصرف انرژی در سطح کلان می شود، ادامه داد: امروزه خنک کردن فضاهای داخلی توسط کولرهای آبی، کولرهای گازی و اسپلیت و مواردی مشابه انجام می‌شود که هر کدام نیازمند صرف انرژی زیادی هستند و این در حالی است که ارزش و درجه اهمیت انرژی هر روز بیشتر جلوه می‌کند و مصرف بیش از حد انرژی‌های تجدیدناپذیر، دغدغه زیست محیطی و همچنین آسیب رسانی زندگی انسان به طبیعت و طراحی و توسعه پایدار، مفاهیمی هستند که تغییر در شیوه زندگی انسان را طلب می‌کنند.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۳:۱۲
ایسنا |
اشتراک در