اجرای طرح‌های جدید تاسیسات فاضلاب در خراسان جنوبی

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از اجرای طرح احداث و بهره برداری تاسیسات فاضلاب شهرهای فردوس و اسلامیه خراسان جنوبی از طریق بخش خصوصی و با روش بیع متقابل خبر داد.

سیدمهدی ثمره هاشمی گفت: روزاهی پایانی سال جاری، قراردادهای خوبی در حوزه صنعت آب به امضا رسیده و یا برای امضا آماده است.

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: خراسان جنوبی جزو مناطق کم باران و کم آب کشور است و منابع زیرزمینی آن نیز کیفیت مناسبی ندارد. کم آبی باعث اختلافات جدی بین برخی از استان ها شده است.

ثمره هاشمی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای استفاده از منابع آبی محدود کشور افزود: هم اکنون انتقال آب از دریاهای شمال و جنوب کشور، شیرین سازی و استفاده از آن از طریق سرمایه گذاری های انجام شده دنبال می شود و دارای پیشرفت های خوبی نیز است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو بیان داشت: استقبال بخش خصوصی از سرمایه گذاری در صنعت آب و فاضلاب در سال های اخیر افزایش یافته است. اجرای پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب در شهر فردوس خراسان جنوبی نیز می تواند شرایط استفاده از پساب را در کشاورزی و صنعت فراهم کند.

وی افزود: قرارداد احداث این طرح با هزینه ای بالغ بر 162 میلیاردریال خواهد بود که هزینه سالیانه بهره برداری از آن هم 7 میلیارد ریال است. برنامه اولیه احداث این پروژه به صورت 24 ماهه با بهره برداری 35 ساله است، اما می توان روند ساخت آن را در مدت زمان 18 ماه نیز انجام داد.

مشاور وزیر نیرو همچنین از اختصاص 17 میلیون یورو وام بانک اکو برای فاضلاب شهر بیرجند در خراسان جنوبی خبر داد. در ادامه عراقی زاده، مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز در اظهاراتی با تاکید بر اینکه در قالب تخصیص پساب در خراسان جنوبی از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در طرح های آبی دعوت شده است گفت: علاوه بر اجرای پروژه فاضلاب شهر فردوس، برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های دیگر شهرهای خراسان جنوبی نیز آمادگی وجود دارد.

وی با اعلام اینکه هم اکنون در هر ثانیه با کسری 500 لیتری برداشت آب مواجه هستیم اظهار داشت: 450 کیلومتر شبکه فرسوده انتقال آب با هدررفت 28 درصد در استان داریم که در قالب برنامه هایی به دنبال جلوگیری از هدررفت آب هستیم.

۲۳ اسفند ۱۳۹۱ ۰۹:۳۰
خبرگزاری مهر |
اشتراک در