کاهش ٣٠ درصدی قیمت آسفالت با جایگزینی گوگرد به جای قیر

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان این که گوگرد کالایی استراتژیک در صنایع مختلف به شمار می آید، گفت: استفاده از گوگرد به جای قیر برای آسفالت، قیمت این محصول را تا ٣٠ درصد کاهش خواهد داد.

ˈسعید پاک سرشت با بیان این که طرح پژوهشی ساخت آسفالت گوگردی از جمله طرح های به نتیجه نرسیده این شرکت است، اظهار کرد: این طرح هم اکنون به مرحله کاربردی رسیده و آزمایش میدانی آن نیز انجام شده است.

پاک سرشت، گوگرد را کالایی استراتژیک خواند و گفت: باتوجه به مزیت های مهم گوگرد (کاهش قیمت آسفالت به دلیل استفاده ازگوگرد به جای قیر و اثبات مرغوبیت آن در آزمایش ها)، همکاری با وزارت راه وشهرسازی برای تولید این نوع گوگرد در کارخانه های آسفالت سازی کشور در دستور کار قرار گرفته است. وی کیفیت، استحکام آسفالت و قیمت پایین آسفالت گوگردی را ویژگی های مهم این محصول خواند و بر آمادگی شرکت ملی گاز برای استفاده از این نوع آسفالت درمسافتی طولانی (جاده بین شهری) تاکید کرد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران همچنین استفاده از گوگرد در کشاورزی را از دیگر کاربردهای این کالای استراتژیک برشمرد و گفت: استفاده از گوگرد می تواند در اصلاح کیفیت خاک به ویژه خاک هایی قلیایی تاثیر به سزایی داشته باشد و با ترکیب شدن با مواد ریز مغذی موجب تقویت خاک شود. پاک سرشت تصریح کرد: انتظار می رود بتوان این محصول را با کمک وزارت جهاد کشاورزی تجاری سازی کرد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان این که در زمینه استفاده از گوگرد در بخش کشاورزی، تفاهم نامه ای با مرکز تحقیقات خاک و آب این وزارتخانه امضا شده است، از انجام آزمایش های میدانی روی چند محصول با استفاده از ترکیبات گوگردی خبر داد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران درباره طرح ساخت توپک هوشمند (پیگ هوشمند) برای پیگ رانی در خطوط لوله ٣٠ اینچ پایان یافته و آزمایش شده است. به گفته وی برای ادامه این طرح نیز نقشه راه تدوین شده است که در صورت تصویب در پژوهش و فناوری وزارت نفت، ملی گازاین طرح را به عنوان هسته مرکزی پیگیری و با توجه به اولویت های شرکت های تابعه درباره آن اقدام خواهد کرد.

پاک سرشت طرح ساخت توربین ملی را ازدیگر طرح های پژوهشی در دست اقدام برشمرد و گفت: ساخت این توربین در مرحله خوبی برای داخلی شدن است و با افزایش تدریجی این مرحله در سال آینده انتظارمی رود رونمایی از توربین ملی و در سال ١٣٩٣ آغاز شود.

۲۰ اسفند ۱۳۹۱ ۰۸:۵۹
ایرنا |
اشتراک در