طراحی و ساخت نخستین دستگاه خم کن پروفیلها

متخصصان گروه صنعتی تراکتور سازی ایران ، موفق به طراحی و ساخت نخستین دستگاه خم کن ویژه قوطی ها،لوله ها و پروفیلها با ویژگی های شاخص شدند.
اصغر نورزوی فرد از طراحان این دستگاه گفت: دستگاه طراحی شده قادر به خم کردن قوطی ها، لوله ها و پروفیلها در انواع سایزها، با کمترین تو رفتگی است و عمل کشش و خم کاری را به صورت همزمان انجام می دهد.
وی افزود: این دستگاه برای نخستین بار در کشور طراحی و ساخته شده و با قابلیتهایی که دارد مشابه خارجی از این نوع را ندارد .
آقای نوروزی فرد در مورد قابلیت های ویژه این دستگاه گفت: براساس استانداردهای جهانی دستگاه های خم کن موجود که در صنایع دنیا استفاده می شود کاهش ضخامت خم در آنها 10 درصد ضخامت گوشتی پروفایل است که به 5 درصد کاهش یافته است.
وی همچنین بدون کرنجه بودن، کاهش تورفتگی از 3 میلیمتر استاندارهای جهانی به یک و نیم میلیمتر را از دیگر ویژگی های این دستگاه عنوان کرد . 
وی افزود: قیمت تمام شده دستگاه خم کن تولید شده در داخل یک بیستم قیمت خارجی بوده درحالی که هزینه دستگاه نمونه تولید شده 500 میلیون ریال برآورد شده است و درصورت اقدام به خرید آن از خارج از کشور مستلزم صرف هزینه نزدیک به 10 میلیارد ریال است. 
نورزوی فرد همچنین از تولید روپس تاشو به وسیله این دستگاه خبر داد و افزود : قطعه روپس تاشو در صنایع خودرویی به خصوص صنعت تراکتورسازی کارآیی دارد . 
وی افزود: روپس بدون قابلیت تاشویی و با استفاده از خم کاری ورق ها و جوشکاری تولید می شد و یا از خارج از کشور خریداری می شد در حالی که ساخت آن هزینه و زمان بر بود و ضمنا کارآیی لازم را نیز نداشت اما امروز با استفاده از دستگاه خم کاری با بیشترین قابلیت و کمترین هزینه و مهمتر از همه بدون وابستگی به کشورهای خارجی ساخته می شود.
وی نیاز سالانه به روپس تاشو را حداقل 18 هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: قبلا نیاز داخلی توسط کشورهای خارجی تامین می شد و روپس وارداتی 300 دلار قیمت داشت که ساخت آن در داخل و توسط دستگاه خم کن طراحی شده در حدود سه میلیون ریال است که سالانه 100 میلیارد ریال از خروج ارز جلوگیری می کند.
وی افزود : این دستگاه خم کاری در بیشتر صنایع از جمله صنایع کشتی سازی، پتروشیمی، پالایشگاه و هوا فضا کاربرد دارد .
این دستگاه توسط گروهی از متخصصان گروه صنعتی تراکتورسازی ایران متشکل از آقایان اصغر نورزوی فرد و احمد بهشتی در شرکت خدمات صنعتی طراحی و ساخته شده است.
۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ۰۹:۲۵
واحد مرکزی خبر |
اشتراک در