پروژه رویه های بتنی برای نخستین بار در کشور اجرایی شد

پروژه رویه های بتنی ، برای نخستین بار جهت خیابان ها و محوطه سازی مسکن مهر در کشور به اجرا در آمد.

 معاون وزیر راه و شهرسای و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراحل اجرایی این پروژه اعلام کرد: این رویه که تحولی نوین در راه سازی کشور به شمار  میآیدبرای نخستین بار درخیابان‌ها و محوطهسازی مسکن مهر شهر هشتگرد به اجرا در آمد. 


ˈمحمود فاطمی عقداˈ با بیان اینکه استفاده از رویه های بتنی درکشورهای دیگر بسیار متداول است، گفت: در ایران نیز به جزپروژه‌های بزرگ که از نوع خاصی بتن استفاده شده، بتن در فضای شهری به عنوان رویه خیابان‌ها به کار گرفته نشده است.

وی افزود: در کشور ایران با وجود مصالح کافی به دلیل ارزان بودن قیر، معرفی نشدن گزینه های مناسب جایگزین و در مواردی نبود دانش فنی - اجرایی و تجهیزات مورد نیاز، اجرا و ساخت این نوع روسازی ها متداول نشده است.

فاطمی عقدا در ادامه تصریح کرد: با توجه به آزادشدن حدود قیمت حامل انرژی و افزایش قیمت ناشی از حذف یارانه ها، مزیت اقتصادی این نوع روسازی ها نسبت به روسازی های آسفالتی انکار ناپذیر است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه از این رویه بتنی حدود هشت سال پیش در پارک فناوری پردیس به ‌صورت پایلوت مورد استفاده قرار گرفته است، افزود:‌ به طور کلی رویه آسفالت جاده‌های درون ‌شهری و برون ‌شهری ایران با هدفگذاری عمر 10 سال اجرا می‌شود در حالی که در عمل عمر این رویه کمتر از پنج سال است.

وی اضافه کرد: با توجه به عمر اندک رویه های آسفالت در جاده های کشور، سالانه مبالغ زیادی از سرمایه‌های ملی هدر می‌رود که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ارزان‌سازی، افزایش کیفیت و همچنین افزایش عمر رویه های جاده ای، پیشنهاد به‌کار گیری از فناوری رویه‌های بتنی ˈRCCPˈ را به وزرات راه و شهرسازی داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی سپس با بیان اینکه پس از بررسی‌های لازم آیین‌نامه اجرایی رویه بتنی غلتکی تدوین شد، گفت: با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اجرایی شدن این روش، در گام نخست فضای داخلی سایت‌های مسکن مهر برای اجرای رویه بتنی محوطه‌ وخیابان‌ها در دستور کار قرار گرفت.

فاطمی‌عقدا افزود: نخستین پروژه رویه های بتنی غلتکی در مسکن مهر هشتگرد (نیک ‌سیستم) با نظارت کامل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اجرایی شد.

وی اضافه کرد: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته در برنامه میان مدت این روش در چند استان دیگر اجرا می‌شود و در بخش بعدی نیز ما وارد پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی کشور خواهیم شد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه رویه های بتنی عمری بالای 50 سال دارند، تصریح کرد: ترمیم آسان، کاهش 25 درصدی هزینه‌ها در مقایسه با آسفالت راه‌های اصلی و حذف زیرسازی‌های معمول برای ساخت جاده‌ها از جمله ویژگی‌های رویه‌هایبتنی RCCP است، ضمن اینکه این فناوری بهترین عملکرد را در زمان ترمز خودروها خواهد داشت.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، هزینه‌های اجرای رویه بتنی RCCP در معابر شهری 40 درصد کمتر از آسفالت است.

فاطمی‌ عقدا در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر 18 شرکت با امکانات، تجهیزات و کادر مناسب برای اجرای رویه بتنی RCCP اعلام آمادگی کرده‌اند که رزومه آنها در حال بررسی توسط کارشناسان مرکز تحقیقات است.

وی افزود: مکاتبات با این شرکت‌ها در حال پیگیری است و همزمان ظرفیت‌سازی‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است.

بتن غلتکی یک از انواع بتن بوده که با توجه به کم بودن میزان آب و روانی بسیار کم، عملیات تراکم آن بوسیله غلتک های سنگین فلزی و چرخ لاستیکی انجام می شود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر تحقیقات وسیعی در این خصوص در حال انجام است، گفت: با توجه به وضعیت تولید سیمان در کشور و شرایط اقلیمی، این نوع روسازی ها می تواند در بسیاری از راههای اصلی و فرعی و معابر شهری کشور مورد استفاده قرار گیرد.
۱۶ اسفند ۱۳۹۱ ۱۱:۴۸
ایرنا |
اشتراک در