محقق ایرانی دستگاه تولید انرژی گرمایی از اصطکاک سطحی را ساخت

محقق دانشگاه آزاد اسلامی موفق به تولید سیستم انرژی گرمایی شد که تنها با استفاده از اصطکاک سطحی، قادر است با استفاده از نصف برق مصرفی در بخاری های برقی محیط را گرم و هوای اطراف را نیز تصفیه کند.

علیرضا برادران نصیری اظهار داشت: در این نوع سیستم انرژی گرمایی با حداقل مصرف انرژی الکتریکی و بدون استفاده از سوخت های فسیلی کار می کند.

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: دراین طرح از طریق محاسبات آیرودینامیک، مجموعه شیارهایی بر روی چند لایه فلزی ایجاد شده است که این شیارها موجب افزایش اصطکاک بین مواد و در نهایت افزایش انرژی گرمایی تولید شده ، می شوند. وی خاطرنشان کرد:براساس قوانین فیزیک هرچه نقاط قله و قعر موادی که به یکدیگر سابیده می شوند، بیشتر باشد میزان گرمای تولید شده بیشتر می شود .

به گفته وی تصفیه هوای اطراف از دیگر مزایای این سیستم است و این مزیت به دلیل الیاف استفاده شده در سیستم حاصل می شود . این دستگاه در بیمارستان های صحرایی به خوبی قابل استفاده است.

به گفته نصیری این دستگاه با استفاده از انواع جریان های برق ثابت(DC) و متناوب (AC) کار می کند و بسته به ابعاد فضای مورد استفاده هزینه تولید آن متغیر خواهد بود. وی گفت: این دستگاه در حالت بخاری برقی و حداکثر توان مصرفی کمتر از یک بخاری برق سه المنت (سه هزار وات) برق مصرف می کند.

۱۶ اسفند ۱۳۹۱ ۱۱:۳۷
ایرنا |
اشتراک در