دست یابی به ساخت آسفالت مقاوم در برابر مواد سوختی

دکتر فریدون مقدس نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، یکی از عوامل تخریب کننده آسفالت در پمپ بنزین ها، پایانه ها، فرودگاه ها، پالایشگاه ها، بنادر و اسکله ها را ریخته شدن مواد سوختی مانند بنزین و گازوئیل بیان کرد و گفت: این مواد موجب تخریب زود هنگام آسفالت می شود و به بازسازی مستمر نیاز و هزینه های سنگینی را در بر دارد.
شعله کاظمی فرد، پژوهشگر و مخترع این طرح، دانشجو دکتری شیمی کاربردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نیز در مصاحبه با خبرنگارواحد مرکزی خبرپژوهش در زمینه ساخت آسفالت های مقاوم در برابر مواد نفتی را از سال1999بیان کرد و گفت: هم اکنون چند شرکت که بیشتر در کشورهای کانادا، امریکا و آلمان هستند، این نوع آسفالت ها را تولید می کنند.
وی افزود: فرمول و دانش فنی ساخت آسفالت مقاوم در اختیار این کشورها قرار دارد و ما در این طرح با بررسی50 نمونه آسفالتی و آزمایش پلیمرهای مختلف در اصلاح این نمونه ها به آسفالتی با شرایط مورد نظر دست یافتیم.
کاظمی فرد در ادامه افزود: تنها استاندارد موجود در دنیا برای آسفالت مقاوم، استاندارد EN European Norm است که در سال2005 ارائه شد که در آن میزان پایداری نمونه آسفالتی پس از24ساعت غوطه وری در سوخت مورد نظر اندازه گیری می گردد و میزان کاهش وزنی نمونه ارزیابی می شود که نمونه ما، طی این فرآیند، شکل و مقاومت خود را حفظ کرد.

براساس این گزارش این نوع آسفالت مقاوم علاوه بر ثبت اختراع ملی، در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران نیز به تایید رسیده است.
۱۵ اسفند ۱۳۹۱ ۰۹:۳۰
واحد مرکزی خبر |
اشتراک در