ساخت دستگاه تصفیه هوای خانگی بر پایه فناوری غشاهای الیاف تو خالی در کشور

پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان موفق به ساخت دستگاه تصفیه هوای خانگی بر پایه غشاهای پلیمری تو خالی شدند.
مرتضی صادقی، سازنده این دستگاه ، گفت: ذرات کوچک و جامد پراکنده در هوا که منشاء اصلی آنها کشورهای همسایه چون عراق و عربستان است، در بین عموم مردم به عنوان ریزگرد شناخته شده که گاهی بخش‌های فراوانی از کشور را آلوده می‌کند که به دلیل ریز بودن صدمه‌های بسیاری به سلامتی انسان به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران قلبی، ریوی، کلیوی و کبدی می‌زند.
وی ادامه داد: هم اکنون در کشورهای صنعتی برای حل مشکل آلودگی‌ها در هوا از دستگاه تصفیه هوا که بر مبنای فیلترهای هپا است که توانایی جذب ذرات تا یک میکرومتر را دارند و ذرات کوچک‌تر را عبور می‌دهند. دستگاه‌های تصفیه بر پایه فناوری غشاهای الیاف تو خالی پلیمری ساخته شده به راحتی قابلیت حذف ذرات تا 200 نانومتر (0.2 میکرومتر) را دارد.
به گفته وی این دستگاه بر پایه فناوری غشاهای الیافی تو خالی به راحتی قابلیت حذف ذرات را دارد و جهت از بین بردن میکروب‌ها و استرلیزه کردن محیط از فرایند تکمیلی لامپ UV استفاده شده است.
صادقی با بیان اینکه با توجه با نیاز کشور در این زمینه این دستگاه طراحی شده است، خاطرنشان کرد: حذف ریزگردها با استفاده از این فناوری تصفیه هوا برخلاف روش‌های دیگر که جداسازی شیمیایی و عمقی است بر اساس تصفیه فیزیکی و سطحی صورت می‌گیرد. وی تصریح کرد: دستگاه تصفیه هوا بر پایه فناوری غشاهای تو خالی بازگشت‌پذیر و قابل شست و شو است در حالی که تصفیه‌گرهای هپا بعد از کار دچار گرفتگی می‌شوند و برای استفاده مجدد باید فیلتر، آن تعویض شود که این هزینه زیادی دارد.
صادقی در پایان گفت‌وگو افزود: این دستگاه به سفارش معاون علمی فناوری ریاست جمهوری تولید و تست‌های انجام شده بر آن موفقیت‌آمیز بوده و آمادگی تولید انبوه را دارد.
۱۳ اسفند ۱۳۹۱ ۱۱:۳۶
ایسنا |
اشتراک در