دوربین هولوگرافیک با قابلیت دیدن از میان شعله های آتش

محققان ایتالیایی نمونه اولیه‌ای از دوربین هولوگرافیک را طراحی کرده‌اند که امکان مشاهده افراد گرفتار در یک ساختمان در حال سوختن را برای آتش نشانان فراهم می‌کند.

محققان ایتالیایی نمونه اولیه‌ای از دوربین هولوگرافیک را طراحی کرده‌اند که امکان مشاهده افراد گرفتار در یک ساختمان در حال سوختن را برای آتش نشانان فراهم می‌کند. این تکنیک جدید می تواند جایگزین دوربین‌های فعلی مادون قرمز با امکان مشاهده از میان دود شده و نقطه «کور» ایجاد شده توسط شعله‌های آتش را برطرف سازد.
دوربین های مادون قرمز مورد استفاده آتش نشانان قادر به تمایز قائل شدن بین گرمای بدن انسان و گرمای ناشی از شعله‌های اطراف نیستند، اما در دوربین جدید با استفاده از هولوگرافی دیجیتال، مشاهده مناطقی فراتر از شعله های آتش امکان پذیر می شود.
 در این سیستم که توسط محققان موسسه ملی اپتیک ایتالیا (Istituto Nazionale di Ottica) توسعه یافته است، لنزهای سنتی کارآیی نداشته و هولوگرافی دیجیتال برای تهیه تصاویر سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 یک پرتو از نور لیزر مادون قرمز به طور گسترده در سراسر اتاق پراکنده می‌شود؛ بر خلاف نور مرئی که قادر به نفوذ در میان دود ضخیم و شعله‌های آتش نیست، پرتوهای IR براحتی از موانع عبور می‌کنند.
 نور IR‌ بر روی تمام اشیاء یا افراد داخل اتاق منعکس می شود و اطلاعات بدست آمده از این نور منعکس شده توسط تصویرساز هولوگرافیک ثبت می شود. نتیجه یک فیلم سه بعدی زنده از اتاق و محتویات داخل آن است که می تواند افراد گرفتار در میان دود و شعله های آتش را مشخص می کند.
 گام بعدی محققان، توسعه یک سیستم قابل حمل دارای دوربین IR‌ و منبع لیزر توامان است که می تواند در داخل ساختمان یا تونل‌ها نیز نصب شود. 

125-13.JPG

۱۳ اسفند ۱۳۹۱ ۱۱:۳۴
ایسنا |
اشتراک در