انتخاب کتاب "نانوفناوری در معماری و مهندسی ساختمان" به عنوان کتاب برگزیده دانشگاه‎های کشور

مراسم معرفی کتاب "نانوفناوری در معماری و مهندسی ساختمان" با حضور رئیس دانشگاه تهران، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقامات دانشگاهی و جمع کثیری از اندیشمندان، محققان، اساتید دانشگاه و نویسندگان در روز دوشنبه 30 بهمن در دانشگاه تهران برگزار گردید.
این کتاب هم اکنون به عنوان "کتاب برگزیده دانشگاه‎های کشور" برگزیده شده است.

بر اساس این گزارش طی مراسمی کتاب "نانوفناوری در معماری و مهندسی ساختمان" با حضور رئیس دانشگاه تهران، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقامات دانشگاهی و جمع کثیری از اندیشمندان، محققان، اساتید دانشگاه و نویسندگان در روز دوشنبه 30 بهمن در دانشگاه تهران به عنوان کتاب برگزیده دانشگاه‎های کشور برگزیده شد.

این گزارش می افزاید: کتاب "نانوفناوری در معماری و مهندسی ساختمان" که توسط دکتر محمود گلابچی استاد دانشکده معماری دانشگاه تهران با همکاری دکتر کتایون تقی‌زاده و مهندس احسان سروش‌نیا تالیف گردیده است به عنوان کتاب برگزیده دانشگاه‎های کشور معرفی شد. 

مراسم معرفی کتاب "نانوفناوری در معماری و مهندسی ساختمان" با حضور رئیس دانشگاه تهران، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقامات دانشگاهی و جمع کثیری از اندیشمندان، محققان، اساتید دانشگاه و نویسندگان در روز دوشنبه 30 بهمن در دانشگاه تهران برگزار گردید. 

فصل‎های اولیه این کتاب شامل مطالب گسترده‎ای در زمینه تعریف نانوفناوری، تاریخچة فناوری نانو و مفاهیم بنیادین نانو می‎باشد. کاربرد نانومواد در ساختمان، سطوح خودتمیزشونده و آسان‌تمیزشونده، نانوشیشه‌ها، نانوپوشش‌ها، نانوعایق‌ها، فناوری نانو و بتن در فصل‌‎های بعد به‎تفصیل بیان شده اند.
 
فصل‎ها میانی کتاب به فناوری نانو و مواد پایه‌سیمانی، فناوری نانو و فلزات، نانوفناوری و تأسیسات ساختمان، نانوفناوری و انرژی، پایداری و محیط زیست‌، سطوح ضد باکتری و ضدمیکروب‎ اختصاص دارد. در آخرین فصول کتاب پارچه‌ها و غشاهای نانوبنیان، تصفیه‌کننده‌های نانو، فناوری نانو و چوب، مصالح خودترمیم‌شونده، مواد هوشمند و حس‌گرهای نانوبنیان مورد بحث و بررسی واقع شده‏اند. کتاب علاوه بر شش پیوست در زمینه دانش نانو و نانومواد، دارای واژه‌نامة فارسی به انگلیسی و نیز واژه‌نامة انگلیسی به فارسی جامعی در زمینه نانو و نمایه (فهرست موضوعی) می‎باشد. 

فصل های مختلف کتاب و ضمائم آن عبارتند از: 

فصل نخست: سیر تحول مصالح و ساختمان‌سازی 
فصل دوم: نانوفناوری چیست؟ 
فصل سوم: تاریخچة فناوری نانو 
فصل چهارم: مفاهیم بنیادین نانومواد 
فصل پنجم: نانومواد در ساختمان 
فصلششم: سطوح خودتمیزشونده و آسان‌تمیزشونده 
فصل هفتم: نانوشیشه‌ها 
فصل هشتم: نانوپوشش‌ها 
فصل نهم: نانوعایق‌ها 
فصل دهم: فناوری نانو و بتن 
فصل یازدهم: فناوری نانو و مواد پایه‌سیمانی 
فصل دوازدهم: فناوری نانو و فلزات 
فصل سیزدهم: نانوفناوری و تأسیسات ساختمان 
فصل پانزدهم: نانوفناوری، انرژی و پایداری زیست‌محیطی 
فصل چهاردهم: سطوح ضد باکتری و میکروب کش 
فصل شانزدهم: پارچه‌ها و غشاهای نانوبنیان 
فصل هفدهم: تصفیه‌کننده‌های نانو 
فصل هجدهم: فناوری نانو و چوب 
فصل نوزدهم: مصالح خودترمیم‌شونده 
فصل بیستم: مواد هوشمند و حس‌گرهای نانوبنیان 
فصل بیست‌ویکم: سخن آخر 

شش پیوست در زمینه دانش نانو 
واژه‌نامة فارسی به انگلیسی 
واژه‌نامة انگلیسی به فارسی 
نمایه (فهرست موضوعی) 

در انتهای هر فصل نمونه‌های عملی و پروژه‌هایی که در آن‌ها از مواد و مصالح نانوبنیان استفاده شده، به‌عنوان مطالعة موردی توضیح داده شده است تا خواننده با نمونه‌های عینی و زمینه‌های کاربردی مصالح نانو آشنا شود. 40 پروژه که همگی پس از سال 2000 میلادی اجرا شده و در زمرة پیشرفته‏ترین ساختمان‌های جهان در زمینه نانو بشمار می‏روند به‌عنوان مطالعة موردی در انتهای فصول کتاب معرفی شده‌اند.
 
بیش از 700 تصویر رنگی کتاب، درک بهتر مفاهیم نانو و اطلاع از آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی در زمینة نانوفناوری را ممکن ساخته است. 
۹ اسفند ۱۳۹۱ ۱۳:۱۸
معماری نیوز |
اشتراک در