دستگاه بازیافت اولیه انواع لامپ‌ فلورسنت در کشور

مجری طرح دستگاه بازیافت اولیه انواع لامپ‌ فلورسنت فشرده متال هالید بخار جیوه سدیم از تجاری‌سازی این دستگاه خبر داد.

مجری طرح دستگاه بازیافت اولیه انواع لامپ‌ فلورسنت فشرده متال هالید بخار جیوه سدیم از تجاری‌سازی این دستگاه خبر داد. رحیم عالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص این طرح اظهار‌ کرد: این دستگاه قادر است در هر ساعت ۱۰ هزار لامپ را تحت پوشش قرار دهد که در مقایسه با نسخه قبلی که توانایی پوشش روزانه دو هزار لامپ را داشته‌، قابل توجه است. وی با بیان اینکه این دستگاه توانایی پوشش حجم وسیعی لامپ را در طول سال دارد، افزود: این دستگاه قادر به مدیریت لامپ‌های تمام کشور است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه این دستگاه توانایی مدیریت پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی را دارد، ادامه‌ داد: لامپ‌های فلورسنت (لامپ‌های کم‌مصرف و مهتابی) به‌ دلیل جیوه موجود در آنها از پسماندهای خطرناک محسوب می‌شوند. عالی با بیان اینکه در زمینه مدیریت لامپ‌های فلورسنت در کشور فعالیت جدی صورت نگرفته ‌بود، تصریح‌ کرد: با اجرای این طرح، اولین دستگاه مدیریت لامپ‌های فلورسنت برای خنثی کردن و دفع خطرات این لامپ‌ها ایجاد شده که علاوه بر حفظ سلامت محیط، کسب و کار اقتصادی نیز ایجاد کرده‌ است.

وی با اشاره به این که سه شرکت عمده در دنیا که در کشورهای استرالیا، انگلیس و سوئد قرار دارند و دستگاه مدیریت لامپ‌های فلورسنت را تولید می‌کنند، خاطرنشان‌ کرد: این دستگاه از لحاظ عملکرد، قابلیت سنسورهای کنترلی و ترکیبات نانومتریال‌هایی که برای دستگاه در نظر گرفته‌ شده را افزون بر نمونه خارجی داراست.

این مبتکر با بیان اینکه هزینه اولیه تولید این دستگاه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برآورد شده است، افزود: قیمت دستگاه حدود یک چهارم نمونه خارجی است. عالی با اشاره به اینکه برای تولید این دستگاه از توانمندی‌های شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان استفاده شده است، ادامه‌ داد: این در حالی‌ است که دستگاه از لحاظ مالی از طرف سازمان خاصی حمایت نشده‌ است.

دستگاه بازیافت اولیه انواع لامپ‌ فلورسنت فشرده متال هالید بخار جیوه سدیم توانسته‌ است رتبه برتر را در بخش نوآوری پنجمین جشنواره ملی و نخستین جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهشی و نوآوری در مدیریت شهری کسب کند.

۲۴ بهمن ۱۳۹۱ ۱۵:۵۴
ایسنا |
اشتراک در