ساخت ‌دستگاه ایرانی تشخیص مقاومت مصالح روسازی جاده و راه‌آهن

مدیر عامل آزمایشگاه مکانیک خاک با اشاره به حضور گسترده آزمایشگاه در پروژه‌های مهر ماندگار دولت و نظارت بر کیفیت آنها، از تولید داخل دستگاه تشخیص مقاومت مصالح روسازی جاده و راه‌آهن در برابر سایش آب، خبر داد.

مدیر عامل آزمایشگاه مکانیک خاک با اشاره به حضور گسترده آزمایشگاه در پروژه‌های مهر ماندگار دولت و نظارت بر کیفیت آنها، از تولید داخل دستگاه تشخیص مقاومت مصالح روسازی جاده و راه‌آهن در برابر سایش آب، خبر داد.

کامران رحیم‌اف با اشاره به اهمیت نقش مشاوران در اجرای پروژه‌های راهسازی و انجام هرچه کیفی‌تر پروژه‌ها و بررسی‌های لازم توسط آزمایشگاه‌های فنی و مکانیک خاک، اظهار داشت: مشاوران و آزمایشگاه‌ها باید با استفاده از تمام توان علمی و تخصصی خود و نظام‌مند کردن کارها در هرچه بهتر اجرا کردن پروژه‌ها و کاهش هزینه‌ها تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه کنترل کیفی همه پروژه‌های مهر ماندگار در حوزه وزارت راه و شهرسازی توسط آزمایشگاه در حال انجام است، گفت: دولت نسبت به اتمام پروژه‌های مهر ماندگار حساسیت ویژه‌ای داشته و سعی بر پایان این پروژه‌ها با توجه به برنامه زمان بندی ارایه شده دارد.

* بومی‌سازی دستگاه آزمایش میکرودوال برای تست مقاومت روسازی راه

مدیر عامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به بومی‌سازی دستگاه انجام آزمایش میکرودوال به روش آزمون استاندارد AASHTO TP58 و ASTM D6928 توضیح داد: هدف از انجام این آزمایش، تشخیص مقاومت ذرات درشت مصالح روسازی راه یا راه‌آهن به تخریب توسط سایش در حضور آب است.

رحیم‌اف با اشاره به اینکه 100 درصد این دستگاه با همکاری متخصصان و دانشجویان داخلی بدون اتکا به کشور‌های خارجی ساخته شد، ادامه داد: برای شناسایی و کنترل کیفیت عملکرد مصالح بالاست، ساب بالاست یا روسازی راه در شرایط بارندگی تحت تأثیر بارهای ضربه‌ای و ارزشی عبور وسایل نقلیه، روش آزمایش میکرودوال (سایش در شرایط حضور آب) طراحی شده است.

مدیر عامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اظهار داشت: در این آزمایش، عامل فرسایش را در حضور آب نمونه، وارد کرده و افت وزنی نمونه پس از آزمایش را محاسبه می‌کنند.

رحیم‌اف با اشاره به اینکه نمونه‌برداری از مصالح مورد نظر به روش AASHTO T2 انجام می‌گیرد، تصریح کرد: برای تهیه آزمونه‌ها، نمونه‌ها شسته شده در آون با دمای 5 ـ+ 110 درجه سانیتگراد خشک می‌شود، سپس برحسب ماکزیمم اندازه ظاهری روی الک‌های مشخص‌شده در استاندارد تقسیم‌بندی می‌شود البته آزمونه‌های این آزمایش کلاً از الک 19 میلیمتر رد می‌شوند.

مدیر عامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک توضیح داد: آزمونه‌ها بر حسب ماکزیمم اندازه ظاهری با ترکیبی که در این استاندارد مشخص شده از بخش‌های تفکیک‌شده قبلی مخلوط شده نهایتاً یک آزمونه 5/1 کیلوگرمی به دست می‌آید. رحیم‌اف یادآور شد: مقدار افت مصالح در آزمایش میکرودوال از حاصل تقسیم تفاوت وزن آزمونه در قبل و بعد از آزمایش بر وزن اولیه آن ضرب در 100 به دست می‌آید.

۳۰ دی ۱۳۹۱ ۰۸:۵۴
خبرگزاری فارس |
اشتراک در