ساخت مبدل های حرارتی در ایران

ایران به جمع پنج کشور تولید کننده مبدل های حرارتی صنعتی جهان پیوست

پروفسور انوشیروان فرشیدیان فر عضو سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: کارشناسان و محققان مشهدی با تلاش ده ماهه توانستند با طراحی، تولید و عرضه قالب ها و صفحات مبدل های حرارتی صنعتی، ایران را در ساخت مبدل های حرارتی صفحه ای به خودکفایی برسانند. عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ساخت مبدل های حرارتی صفحه ای که در صنایع نفت، پتروشیمی و گاز کاربرد دارد، پیش از این در انحصار کشورهای سوئد، ژاپن، دانمارک، آلمان و کره جنوبی بود.

پروفسور فرشیدیان فر گفت: یک واحد صنعتی بنام طاها قالب توس ، تنها تولید کننده مبدل های حرارتی ایران و خاورمیانه است که با استفاده از دانش بومی و با به کارگیری همکاری های اساتید دانشگاه های فردوسی و آزاد اسلامی واحد مشهد یکی از بزرگترین مبدل های حرارتی جهان را برای استفاده در مجتمع پتروشیمی پردیس طراحی و تولید کرد.

مدیر عامل کارخانه تولید کننده این محصول نیز با اشاره به اینکه پتروشیمی پردیس مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی(عسلویه)، مجموعه ای است که با همکاری ژاپنی ها در ایران احداث شده است گفت: از ابتدای امسال و با تشدید تحریم ها شرکت های ژاپنی طرف قرارداد از خدمات رسانی و فروش محصولات خود به ایران خود داری کردند و این امر فرصت تازه ای را برای مهندسان و کارشناسان ایرانی فراهم کرد تا در این وادی نیز دانش و تجربه خود را به نمایش بگذارند.

خطیبی افزود: سه مبدل تولید داخل برای فرآیند شیرین سازی گاز طبیعی و تولید اوره، آمونیاک و کود شیمیایی استفاده خواهد شد. وی درباره خصوصیات فیزیکی این مبدل ها گفت: سیالات مورد استفاده در این مبدل ها محلول های رقیق و غلیظ شده آمین است و بزرگترین مبدل تولیدی دارای پنج و نیم متر ارتفاع، سه متر و سی سانتیمتر طول و یک متر و سی سانتی متر عرض است و دبی عبور مایعات در آن 2000 متر مکعب در ساعت است.

خطیبی افزود: قیمت تمام شده تولید این مبدل ها در ایران به ارزش حدود 800 میلیون تومان ،50 درصد ارزانتر از نوع خارجی است و به ازای تولید و به کارگیری هر یک از این محصولات داخلی از خروج 300 تا 400 هزار دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.

فرشیدیان فر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و یکی از طراحان این مبدل نیز در تشریح کاربرد فناوری مبدل های صفحه ای و مقایسه آن با سایر مبدل ها گفت: مبدل حرارتی دستگاهی است که حرارت را از یک سیال به سیال دیگر منتقل می کند و کاربردهای زیادی در صنایع مختلف نظیر یخچال سازی، سردخانه، ساختمان، نفت، گاز و پتروشیی دارد.

وی افزود: مبدل های حرارتی از دیدگاه شکل و ساختار طیف وسیعی دارند و در یکی از این طیفها به دو بخش صفحه ای و میله ای تقسیم بندی می شوند. ابتکار ایده مبدل های صفحه ای در سال 1878 از سوی یک مخترع آلمانی صورت گرفت و بعد از 50 سال این ایده در سال 1931 بدست یک دانشمند انگلیسی عملی شد.

۲۷ دی ۱۳۹۱ ۱۶:۰۸
واحد مرکزی خبر |
اشتراک در