سالانه 250 میلیون دلار در مصرف انرژی ساختمان‌ها صرفه‌جویی می‌شود

رئیس پژوهشکده توسعه و بهینه‌سازی فناوری‌های انرژی پژوهشگاه صنعت نفت از تلاش متخصصان این پژوهشکده برای دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت بسته موتورخانه (دیگ و مشعل) برمبنای فناوری چگالشی خبر داد.
تاکید کرد: اگر 10 درصد از ساختمان‌های کشور از این فناوری پیشرفته در موتورخانه‌ها استفاده کنند، سالانه نزدیک به 250 میلیون دلاری در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.
وی کاهش گازهای آلاینده و افزایش راندمان موتورخانه‌ها و دستیابی به دانش فنی موتورخانه چگالشی، بومی‌سازی این فناوری و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی را از مهم ترین دستاوردهای این طرح اعلام کرد.
ایازی با بیان این که هم اکنون مطالعات مرحله صفر این طرح در پژوهشکده توسعه و بهینه‌سازی فناوری‌های انرژی در دست انجام است، گفت: این مرحله از مطالعات تا بهمن به پایان می‌رسد.
وی هدف از انجام مطالعات مرحله صفر را تدوین نقشه راه برای این طرح بیان و تصریح کرد: این فاز مطالعاتی در زمینه اقدام های ارزیابی وضع ایران در زمینه فناوری، شناسایی شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه دیگ و مشعل به عنوان توسعه‌دهنده بالقوه، شناسایی مراکز دانشگاهی و قطب‌های پژوهشی فعال، انتخاب قطب پژوهشی برای طرح، تدوین ساختار مدیریت و تجمیع دانش و تدوین ساختار نظارت و کنترل طرح است. ایازی عمر فناوری‌ها در موتورخانه‌های کشور را مربوط به 50 سال گذشته دانست و تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای جهان هر 10 سال یک بار این فناوری‌ها به روزرسانی می‌شود. به گفته رئیس پژوهشکده توسعه و بهینه‌سازی فناوری‌های انرژی پژوهشگاه صنعت نفت، قدیمی بودن فناوری موتورخانه‌ها سبب حجم بالای مصرف انرژی در آنها شده است که پژوهشگران این پژوهشکده را به فکر طراحی و ساخت بسته موتورخانه برمبنای فناوری چگالشی انداخته است.
وی با بیان این که بخش عمده‌ای از مصرف سوخت ساختمان‌ها مربوط به بخش تولید حرارت (موتورخانه‌ها) است، افزود: دستیابی به فناوری‌های نوین و به کارگیری آنها در این بخش کمک شایان توجهی به کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌کند.
۲۴ دی ۱۳۹۱ ۰۸:۲۴
واحد مرکزی خبر |
اشتراک در