پژوهشگران دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت نوعی پرکننده جدید برای ترمیم آسفالت شدند که عمر و ماندگاری آسفالت را بین دو تا چهار سال افزایش میدهد
دکتر فریدون مقدسنژاد، مشاور طرح و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی
امیرکبیر یکی از مشکلات آسفالتها را ایجاد تدریجی ترک، نفوذ آب و تخریب
آنها دانست و گفت: روش متداول برای ترمیم، استفاده از مواد درزگیر است ولی
خود درزگیرها در صورت نامطلوب بودن در مدت کوتاهی از ترک خارج میشوند.
وی افزود: در این طرح تلاش بر آن بود که چسبندگی بین درزگیر و آسفالت
افزایش یابد که به همین ترتیب عمر و کارایی درزگیر هم به میزان قابل
ملاحظهای افزایش یافت و بر اساس نتایج آزمایشگاهی افزایش عمر را بین 2 تا 4
سال نشان داده است.
شعله کاظمیفرد، پژوهشگر و مخترع این طرح و دانشجوی دکتری شیمی کاربردی
دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز، سابقه استفاده از درزگیرها را در دنیا حدود
چهل سال ذکر کرد و گفت: ترکیبهای موجود در بازار بیشتر دو جزئی بوده و عمر
کوتاه و کارآیی کمتری دارند، در حالی که ترکیب ساخته شده در این طرح پنج
جزئی است.
وی افزود: در این طرح نمونه آسفالت در آزمایشگاه و با دستگاه ویژهای مورد
بررسی قرار گرفت و سپس در یکی ازمحورهای شمالی کشور هم طی یک سال استفاده،
مقاومت خود را به خوبی نشان داده است.
این طرح در سازمان پژوهشهای علمی وصنعتی ایران تایید شده و پژوهشگران در حال پیگیری کارهای مرتبط با ثبت بینالمللی آن هستند.
بر اساس این گزارش، هزینه تولید این نوع درزگیر جدید در حدود نصف نمونه
خارجی است و میتوان از دستگاههای موجود درزگیری برای تزریق آن استفاده
کرد.