لایحه ارتقای ایمنی تخریب و گودبرداری های ساختمانی در شهر تهران

لایحه ارتقای ایمنی تخریب و گودبرداری های ساختمانی در شهر تهران با ۶ ماده، ۱۵ بند و 2 تبصره به تأیید شورای شهر تهران رسید.

در پانصدو نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران که در محل تالار شورا برگزار شد ، اعضا شورای شهر لایحه ارتقا ایمنی تخریب و گود برداری های ساختمانی در شهر تهران را به تصویب رساندند.

 لایحه ارتقای ایمنی تخریب و گود برداری های ساختمان شهر تهران دارای 6 ماده، 15 بند و 2 تبصره است که در هر یک از مواد و تبصره آن وظایف شهرداری سازمان نظام مهندسی، شهرسازی مشخص شده است.

به گزارش فارس متن لایحه ارتقای ایمنی تخریب و گود برداری های ساختمان شهر تهران به شرح ذیل است.

ماده 1: الفاظ و اصطلاحات در این مصوبه بدین به معانی به کار رفته است.

وزارت: وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان.

شورا: شورای اسلامی شهر تهران

شهرداری تهران: مجموعه مناطق بیست و دو گانه، نواحی 123 گانه ، حوزه های ستادی و دفاتر خدمات الکترونیک وابسته به شهرداری تهران.

سازمان استان: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

سازمان پیشگیری بحران: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

گود: هر گونه حفاری و خاک برداری در طراز پایین تر از سطح طبیعی زمین.

گودهای با اهمیت زیاد و بسیار زیاد: ارزیابی اهمیت گود بر اساس پیوست شماره 1 این لایحه تعیین می گردد.

تخریب: هر اقدامی که مستلزم جدا کردن مصالح از ساختمان به منظور حذف، نو سازی، تعمیر ، مرمت و بازسازی تمام یا قسمتی از بنا باشد.

صاحب کار: مالک یا قائم مقام مالک (کارگاه ساختمانی )

سازنده: مجری، پیمانکار(با توجه به الزام مقررات ملی ساختمان، تمامی عملیات اجرایی ساختمان باید منحصرا توسط دفاتر مهندسی اجرای ساختمان یا مجریان حقوقی یا مجریان انبوه ساز و یا دارندگان صلاحیت طرح و ساخت ساختمان که در زمینه اجرا حسب موردی دارای پروانه اشتغال از وزارت راه و شهرسازی است ، انجام شود).

ماده 2:وظایف صاحبکار2-1- صاحب کار موظف است مشخصات املاک مجاور ملک خود را از شهرداری منطقه اخذ و در اختیار مهندسان مسئول پروژه قرار دهد بدیهی است مسئولیت بررسی صحت اطلاعات مذکور بر عهده مهندسان مسئول پروژه است.

تبصره: شهرداری تهران مکلف است مشخصاتی از املاک مجاور را در سامانه آرشیو الکترونیک اسناد موجود است، طبق پیوست شماره 2 این لایحه در اختیار صاحبکار قرار دهد.

2-2 صاحبکار موظف است با توجه به شرایط پروژه و خطرات احتمالی مربوطه ، نسبت به اخذ پوشش بیمه ای همجواری ها و اشخاص ثالت متناسب با خطر احتمالی اقدام کند.

2-3- صاحب کار موظف است در رعایت تمامی نکاتی که برای ایمنی تخریب و گود برداری ضروری است زیر نظر مهندسان مسئول پروژه، همکاری لازم را با سازنده به عمل اورد.

ماده 3: وظایف مهندسان (طراح، سازنده، ناظر و ...)

3-1- مهندسان محاسب ملزم به ارائه ارزیابی وضعیت همجواری ها برای تخریب و گود برداری طبق پیوست شماره پنج و تحویل آن به همراه نقشه های محاسبات سازه به شهرداری تهران می باشد و شرکت خدمات فنی و آزمایشگاهی باید ارزیابی همجواری ها برای تخریب و گود برداری را مطابق پیوست شماره 6 ارائه نموده و مهندسان ناظر ملزم به ارائه ی همجواری ها و گزارش وضعیت تخریب و گود برداری طبق پیوست های شماره 7 و 8 است.

3-2- با توجه به بندهای 12-1-5-5- مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا، از زمان شروع به تخریب و در عین عملیات گود برداری با ایمن سازی دائم کارگاه و حضور دائم مسئول ایمنی جهت برنامه ریزی و مراقبت از اصول ایمنی برای کارگاه، کارگران، ساختمان و تاسیسات مجاور ضروری است.شرایط احراز، شرح وظایف مسئول ایمنی طبق ضوابط پیوست شماره 10 لایحه و استخدام وی توسط سازنده است. حضور مسئول ایمنی رافع وظایف و مسئولیت های سازنده در این خصوص نیست.

3-3-در زمان اجرای عملیات تخریب و گود برداری در گودهای با اهمیت زیاد و بسیار زیاد، مهندس ناظر باید در تمام مدت انجام کار در کارگاه ساختمانی حضور مستمر داشته و بر حسن انجام عملیات نظارت کند.

ماده 4: وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران:

4-1- سازمان استان وفق بند 5 ماده 15 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، حکم انجام خدمات مهندسی را کنترل خواهند نمود.

4-2- سازمان استان به عنوان مجری قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و کنترل کننده اعمال مهندسین ناظر موظف است با برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی ویژه تخریب و گود برداری، اطلاعات مهندسین عضو خود را به روز کند.

تبصره: هر مهندس باید سالانه حداقل در یک دوره شرکت کند

4-3- در صورتی که در هر مرحله از کار تخلف مهندسان ذیربط از این لایحه توسط نظارت ، سازمان استان یا شهرداری تهران احراز گردد، مراسم جهت رسیدگی به شورای انتظامی سازمان استان ارسال خواهد شد.

4-4- سازمان استان باید به مهندسین ناظر در خصوص لزوم اخذ بیمه نامه های متناسب با خطرات ساختمانی تاکید کند.

ماده 5 وظایف شهرداری تهران:

5-1- شهرداری تهران موظف است در زمان صدور نقشه، یک نسخه از مصوبه را برای اطلاع و عمل به آن در اختیار صاحبکار قرار دهد.

5-2- شهرداری تهران موظف است همزمان با ارائه دستور نقشه، مشخصات املاک مجاور ملک را در سامانه آرشیو الکترونیکی اسناد موجود است، طبق پیوست شماره دو لایحه به صاحب کار ارائه کند.

بدیهی است مسئولیت بررسی جهت اطلاعات بر عهده مهندسین مسئول پروژه است.

5-3-شهرداری تهران از شروع به کار یا ادامه کار ساختمانهایی که سازنده ساختمان تابلوهای مشخصات عملیات ساختمانی از جمله تخریب و گود برداری طبق بند 2-11-2 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و سایر تابلوها و علائم حسب مفاد مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان و تابلو مشخصات عملیات تخریب و گود برداری را مطابق کاربرگ پیوست های شماره 3 و4 نصب نکنند، جلوگیری خواهند نمود.

5-4- شهرداری تهران باید فهرست بازبینی تکمیل شده ارزیابی وضعیت همجواری ها را برای تخریب و گود برداری طبق کاربرگ های پیوست شماره 5 و 6 و 7 اخذ و در پرونده ی ملک ضبط نماید.

5-5- شهرداری تهران باید در زمان صدور پروانه ساختمانی به صاحب کار برای اخذ پوشش بیمه ای همجواری ها و اشخاص ثالث و به مهندسان اعم از طراح، سازنده و ناظر برای اخذ پوشش بیمه ای مسئولیت حرفه ای توصیه موکد نماید.تامین پوشش بیمه ای رافع مسئولیت های ذاتی اشخاص بخصوص در امر کیفری و انتظامی نخواهد بود.

5-6- در صورت احراز تخلف یا دریافت گزارش تخلف از سوی وزارت، سازمان استان و یا مهندس ناظر (به صورت کتبی و از طریق پیوست شماره 8) شهرداری ناحیه موظف است نسبت به جلوگیری از ادامه عملیات جاری و الزام صاحبکار و سازنده به ایمن سازی و اتخاذ تدابیر ایمنی طبق پیوست شماره 9 اقدام کند.

5-7- شهرداری تهران موظف است از طریق سازمان پیشگیری بحران و با هماهنگی سازمان ها و نهادهای ذیربط نقشه توزیع انواع خاک و گودبرداری های ساختمانی ، وضعیت سطح آب زیرزمینی و موقعیت قنوات شهر تهران به روز رسانی نموده و با هماهنگی اداره کل معماری و ساختمان حوزه معاونت شهرسازی ومعماری به نحوه مقتضی در اختیار مهندسان حقیقی و حقوقی قرار دهد.

5-8- شهرداری تهران مکلف است با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران راظرف مدت 6 ماه از تصویب این لایحه با تامین اعتبار لازم، تاییدیه راهنمای کامل این لایحه را از جنبه های حقوقی، بندی و اجرایی به صورت پروژه ای تدوین و به انجام رساند.

5-9- شهرداری تهران مکلف است پس از ابلاغ این لایحه به صورت سالانه گزارش جامع از فعالیت ها و انجام وظایف در حوزه تخریب و گود برداری تهیه و به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

همچنین معاونت شهرسازی و معماری شهرسازی تهران بنا به ضرورت ویرایش های جدید را با همکاری سازمان های ذیربط جهت به روز رسانی لایحه مذکور تهیه و به شورای اسلامی شهر تهران بدهند.

ماده 6: شهرداری تهران (معاونت شهرداری ومعماری) مکلف است پیوست های لایحه مذکور را در اسرع وقت تهیه و جهت تصویب به کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران ارسال کنند.

۱۳ دی ۱۳۹۱ ۱۶:۳۷
خبرگزاری فارس |
اشتراک در