نشست تخصصی تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی برگزار می شود

انجمن مفاخر معماری ایران نشست تخصصی تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی برگزار می کند
انجمن مفاخر معماری ایران نشست تخصصی تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی برگزار می کند.

در اطلاعیه روابط عمومی این انجمن آمده است:

می توان حافظه پژوهی را، مجموعه ای از فرایندهای به یاد آوردن و به فراموشی سپردن دانست که در یک گروه، قوم یا ملت، بخشی از دانش و آگاهی مشترک، در میان آن ها را ایجاد می کند، تا یک زندگی منسجم تحت تاثیر چارچوب های اجتماعی داشته باشند. در واقع فرایند حافظه پژوهی، گزینشی است که بر اساس عواطف و تجربه های فردی یا گروهی صورت می گیرد. این مساله در آیین ها و مناسک، زبان، رفتار و سیاست های هر اجتماعی متجلی می شود. پارادایم های سنت و مدرنیته در برخورد با تاریخ، رویکردی متفاوت دارند. سنت به تاریخ با نگاه جزئی نگر و تقریری می نگرد، در حالیکه مدرنیته به آن نگاهی کلی نگر، ذات پندار و جوهر محور دارد.

شرایط گفتمانی عصر گذشته و فضای گفتمانی که پژوهشگر در آن زندگی می کند، حاصل ارتباط وی با گذشته و علم تاریخ است. آنچه با عنوان تاریخ شفاهی مطرح می شود، مربوط به مرحله تبیین یا کشف است. ممکن است این داده ها در اختیار یک مورخ دیگر قرار بگیرد که در راستای تحلیل موضوع از آن استفاده کند و یا خود مورخ شفاهی کار، از آنچه در مرحله کشف به دست آورده، در مرحله ارزیابی نیز بهره بگیرد. تاریخ شفاهی اجازه می دهد تا اطلاعات موجود در ذهن افراد که متولی خاصی هم در جامعه ندارد، به راحتی در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.
گرانیگاه تاریخ شفاهی، حافظه است و اطلاق حافظه پژوهی به آن، از این دیدگاه نشأت می گیرد. حافظه مجموعه رخداد ها و خاطرات است که مرز بین یک فرد یا گروه را با دیگر افراد یا گروه ها مشخص می کند. حافظه تاریخی، چیستی ما را در جهان نو، در مقیاس کلان اجتماعی نشان می دهد و گوینده رخدادها را به گونه ای می آراید که معنا ببخشد و با حافظه تاریخی به نقطه تلاقی برسد. تاریخ شفاهی با گرد آوردن افراد و شناسایی قابلیت های آن ها برای تدوین تاریخ خود، تحولی عمیق در دانش امروز ایجاد کرده است و عرصه ای را ارائه می کند که انجام این کار، ساده و دست یافتنی باشد. مردم ناپدید می شوند و زندگی آن ها به جایی فراتر از خاطره فرستاده می شود. این چالش امروز ماست، تاریخ شفاهی روشی بسیار مهم برای مقابله با از میان رفتن تاریخ و هویت ما است. تاریخ شفاهی، چیزی است که با آن می توانیم از گذشته و حال خود، درک بهتری داشته باشیم.
در نخستین نشست تخصصی از دوره دوم، که به همت موسسه تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی اندیشه معاصر در باغ موزه قصر برگزار می شود، خانم مهندس نسیم ایرانمنش و آقایان دکتر یزدان هوشور، دکتر علی طاهری، مهندس سهراب مشهودی، مهندس پرویز طلایی و شهریار سیروس سخن می گویند که با نمایش فیلم همراه است.

زمان: یکشنبه 17 دی ماه 1391 ساعت 16 الی 19
مکان: باغ موزه قصر، خیابان دکتر شریعتی، چهارراه مطهری، خیابان مطهری شرقی
کتاب و فیلم راس ساعت 16 توزیع می گردد.

www.ammi.ir
۱۲ دی ۱۳۹۱ ۰۸:۴۱
اشتراک در